Milánó Európa egyik legszennyezettebb városa. Rossz a levegő minősége a finom részecskék mennyisége miatt, a szennyező anyag, amely veszélyt jelent az emberi egészségre. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) által biztonságosnak tartott legmagasabb szint hosszú távú átlaga nem haladja meg az 5 μg/m3 (mikrogramm/köbméter) értéket.
A milánói szint a biztonságos érték majdnem négyszerese, 19,7 μg/m3.
A légszennyezés elleni küzdelem részeként a javasolják a milánói hatóságok a belvárosi magánforgalom betiltását.
A tilalom érvényre juttatása érdekében kamerákat telepítenek a Corso Venezia mentén, amelyek rögzítik a forgalmat, és megakadályozzák a személyautók behajtását. A garázzsal rendelkező lakosok, bárki, aki hozzáfér a gépkocsiparkolóhoz, a taxik és a tömegközlekedés mentesül a tilalom alól.

Azokat, akiket rajtakapnak, hogy jogosulatlanul behajtanak a területre, pénzbírsággal sújtják, bár a polgármester egyelőre nem közölte az összeget.
A lépéssel Milánó néhány legforgalmasabb területe, köztük az elegáns Fashion Quadrilatero, ahol a város számos csúcskategóriás butikja található, gyalogosbarátabbá válik. A polgármester arra is utalt, hogy további ilyen jellegű reformok következnek majd. 
Nem mindenki támogatja azonban a reformot. Sokak szerint ez az intézkedés „abszurditás, amely nemcsak a milánóiakat, hanem a külvárosok minden polgárát bünteti, akik kénytelenek minden nap ingázni”.
Nem Milánó az első európai város, amely az autók kitiltását fontolgatja. Idén ősszel Stockholm bejelentette, hogy tervezi a benzin- és dízelüzemű autók belvárosi behajtásának megakadályozását. Az intézkedéstől a károsanyag-kibocsátás és a környezetszennyezés csökkentését remélik. Az új szabályok 2024. december 31-én lépnek hatályba.
Párizs szintén azt reméli, hogy 2024 elejére, az olimpiai játékok előtt kiiktatja a személygépkocsikat a történelmi belvárosból.
A lépésnek köszönhetően naponta akár 100 000 autó is eltűnhet a francia főváros útjairól.