Ez a keserűfűfélék családjába tartozó növény lisztes magjaival hajdan a szegény emberek kenyerét adta. Megélt a pusztákon és silány homokos talajban is. El kell ismerni, hogy ennek a szerény növénynek a magjában egészen speciális anyagok, mindenekelőtt rutinum halmozódik fel. Miután a tudósok a legutóbbi időkben megállapították, hogy a hajdina milyen egészséges, alaposan megnőtt a jelentősége.

A hajdina és a rokon tatárka Közép-Ázsiából származik, és többek között Oroszország hatalmas sztyepjéin népszerű, tápanyagokban gazdag, alapvető élelmiszer. Háromélű, sötétbarna magocskatermése lisztes; a gabonafélékhez hasonlóan használható fel a táplálkozásban. A pohánka vagy hajdina igénytelen, csak a fagyra és sok esőre érzékeny.
A hajdina liszt, dara, durva őrlemény, illetve őrölés nélküli formában kapható; tanácsos bioboltokban megvásárolni.

A hajdina gyógyhatásai
Nincs még egy olyan szántóföldi növény, amelyik annyira gazdag lenne rutinumban, mint a hajdina. A rutinum flavonoid vegyület, amely például a szabad gyököktől védi az erek falát az emberi szervezetben. Ez a növényi anyag együtt hat a C-vitaminnal, tömíti az erek falát, megállítja a vérzéseket (pl. a kis visszerekből vagy aranyérből), megelőző és gyógyító hatású a vénák betegségeiben és a visszérbetegségeiben. A kötőszöveti ereket is megerősíti, falukat szilárdítja.
• Segít a vénák, visszerek betegségeiben. Mint az erek szövetségese, a rutinum kedvezően hat az erek betegségeire, segít a magas vérnyomásban, fokozza a libidót, csökkenti az impotenciát, segíti a reumás betegségek, ízületi gyulladások gyógyulását, és hozzájárul a fogínyvérzések és orrvérzések megszűnéséhez.
• Erősíti a kötőszöveteket, enyhít az aranyér fájdalmán. A bőr legkisebb vérzése esetén is kicsiny, láthatatlan erecskéi megrepednek. Ilyenkor szinte tűzoltást végez a rutinum. Ez a védőanyag gyorsan a helyszínre „siet”, és tömíti az erek nyílását és a kötőszövetet.
• Fokozza a szövetek vérellátását
• Segít impotenciánál, gyenge libidónál
• Jó reumánál, ízületi gyulladásnál
• Erősíti az immunrendszert
• Részt vesz a vérkeringés szabályozásában
• A hajdina erősen bázikus élelmiszer, így elősegíti a savak semlegesítését a szervezetben.
• A hajdina kalóriadús (100 grammja 35 kalóriát tartalmaz), gazdag B-vitaminokban, továbbá sok kalciumot, foszfátot és káliumot is tartalmaz. Jelentős az értékes, többszörösen telítetlen zsírsav-tartalma is.

Hogyan fogyasszuk?
A hajdinát sokféleképpen lehet elkészíteni, gyakorlatilag úgy, mint a gabonát. Müzlibe rakhatjuk vagy süteményt, kenyeret süthetünk belőle, levesnek, kásának, galuskának főzhetjük meg. A hajdinás müzlit melegen is tálalhatjuk.
A süteménynek vagy palacsintának a pohánka markáns ízt kölcsönöz, ha a liszt negyedrészét hajdina alkotja. Az orosz blinihez is így használhatjuk: ez tojásos fánktészta tejjel dagasztva, amit lángosként sütnek ki vajon, palacsintasütőben. Tejföllel kevert sonkát, kaviárt vagy reszelt sajtot adnak hozzá.
Pohánkából főzték hajdan a népi konyha kásáját, vízben főzve, zsírban pirítva. A juhhúsos kása jellegzetes szüreti eledel volt, törökös változata a piláf.

Figyelem!
A hajdina rendszeres fogyasztása következtében a vérnyomás kicsit emelkedhet. A magas vérnyomásban szenvedők vagy erre hajlamosak ne egyenek naponta hajdinát.

Hajdinás müzli:
Hozzávalók 2-4 személyre:
250g hajdina, ½ liter víz, 3 evőkanál mazsola, 2 evőknál méz , 4 evőkanál tejszín, só
Elkészítése:
A vizet enyhén sózzuk meg, öntsük bele a hajdinát. Alacsony hőfokon kásának főzzük meg. Ha kihűlt, a hozzávalókkal keverjük össze, töltsük csészékbe.

(̶◉͛‿◉̶) Értékeld a munkánkat, ha tetszett oszd meg!