A víz nélkülözhetetlen elem az élethez. Szomjunkat oltja, frissít, tisztít. Segítségével kigyógyulhatunk testi és lelki betegségeink jó részéből, gondoljunk csak az ásvány- és gyógyvizekre, illetve a gyógyfürdőkre. De nemcsak a különleges vizek, hanem az egyszerű csapvíz is segíthet egészségünk megőrzésében, illetve a betegségek kezelésében.



A váltakozó hideg-meleg vizes zuhany vérkeringést javító hatás közismert, akárcsak a meghűlések, izomfájdalmak enyhítése egy alapos forró fürdővel. Kellő elszántsággal és bátorsággal kipróbálhatjuk a hideg vizes fürdőt is, amely segítségével ellenállóbak leszünk a meghűléses betegségek ellen, javulhat szívműködésünk és végtagjaink vérellátottsága is.

Hideg fürdő


A hideg fürdő előtt mindenképpen melegítsük fel testünket egy kis testmozgással – futással vagy akár gimnasztikával, de semmiképpen ne üljünk a vízbe felhevült testtel. Ügyeljünk rá, hogy a fürdőszoba levegője kellemesen meleg legyen, és készítsünk meleg ruhát elő, hogy a fürdő után azonnal felmelegedjünk.

Álljunk a fürdőkádba, a kb. 18°C-os vízbe. A mosdást kezdjük lent a jobb lábunknál. Azután mossuk meg a lábszárat - mindig balról jobbra -, a hasat, mindkét kart, a hátat, s mindenekelőtt a szívtájékot. Gyorsan végezzük a mosdást. A szívtájékot kétszer-háromszor körkörösen mossuk meg, majd megmártózva a vízben, gyorsan dörzsöljük magunkat szárazra a meleg törölközőkkel.

Kádfürdő helyett zuhanyfürdőket is vehetünk, akár minden végtagon külön-külön, a hideg és meleg vizes zuhany és áztatás a test minden tájára jótékony hatással vannak.

Gyors karfürdő

Egy hideg vízzel megtöltött mosdókagylóba merítjük mindkét karunkat. A víznek egészen a vállig el kell lepnie a karokat. Miután a karok elmerültek a vízben, lassan elszámolunk tizenötig, majd kihúzzuk karjainkat a vízből, de törölközünk meg, hanem ide-oda lengetjük, amíg meg nem száradnak. Ezután gyorsan ágyba bújunk. A frissesség bizsergő érzése áttevődik a szívre, amelynek a hideg víz megnyugvást jelent. Ezzel a módszerrel nemcsak a testünket eddzük, hanem nyugodtan és mélyen alszunk tőle.

 

Váltott hőmérsékletű karfürdő

Izomfájdalmak, reumás panaszok specifikus szívpanaszok esetén hasznos lehet a váltott hőmérsékletű karfürdő.
Egyik megfelelő méretű tálba töltsünk 38°C-os vizet., a másikba hideget, 18°C-osat. Először a két karunkat mártsuk a felkar közepéig először a meleg vízbe öt percre, majd rövid időre, kb. tíz másodpercre a hidegbe, s újabb három percre ismét meleg vízbe. Utána még egyszer tíz másodpercre a hidegbe.
Csak a kézfejet töröljük meg, és mozgatással melegítsük fel. A váltott hőmérsékletű fürdő a lábon is elvégezhető, hatása megegyezik a karfürdőjével.

 

Emelkedő hőmérsékletű karfürdő

Ez a fürdőfajta könnyítő és oldó hatást fejt ki, ezért különösképpen szívtáji görcsök és szívpanaszok, angina pectoris, szívgyengeség, sőt egyenesen szívinfarktus esetén alkalmazzák. Az emelkedő hőmérsékletű karfürdő a véredények tágulását okozza, és ezáltal fokozott vérkeringést idéz elő. Ezen túlmenően csökkenti a megnövekedett vérnyomást, és tehermentesíti a szívet. Kezdjük 34-36°C-os vízhőmérséklettel, és forró víz hozzáadásával emeljük lassan (20-30 perc alatt) 39-41 C-ra. Először a jobb kart merítsük a fürdőbe. Figyeljük, nem jelentkezik-e szívdobogás, vagy nem kezdünk-e el verejtékezni. A fürdő után melegen beburkolózva feküdjünk ágyba fél órára. Semmi esetre sem szabad kihűlni hagyni a fürdővizet, mert fokozottan fennáll az érgörcs veszélye. A lábon végzett emelkedő hőmérsékletű fürdőnél a víznek legalább a lábikra magasságáig kell érnie, hogy hasonló hatást fejtsen ki, mint a karfürdő.

 

Térdzuhany

Ízületi bántalmak enyhítésére kiváló a térdzuhany. Ehhez beleállhatunk egy sekély mosdótálba vagy akár a fürdőkádba is. Térdfürdőnél csak az alsótest legyen fedetlen. A zuhanytömlőről csavarjuk le a zuhanyfejet, a víz legalább ujjnyi vastagon zubogjon. Ennél a váltott vízhőmérsékletű fürdőnél a hideg víz hőmérséklete 12-18 °C, időtartama 20 másodperc, a melegé kb. 38 °C, időtartam 1-2 perc.

Először hátulról öntözzük a lábat, miközben a tömlőt ceruzaként tartjuk ujjaink között. Kezdjük a láb elülső oldalának locsolásával, és lassan haladjunk a térdhajlatig. Ott álljunk meg rövid időre és ügyeljünk rá, hogy a víz mintegy palástként az egész lábikrát elárassza. Haladjunk tovább a sarokig.
A láb elülső és hátsó részének öntözése addig tartson, míg reakciót nem vált ki (enyhe vörösödést vagy melegérzetet).
Ugyanezt csináljuk meg a másik lábbal is. Ezután locsoljuk rövid ideig a talpat, majd a lábszárat elölről. A jobb láb elülső részétől haladjunk a sípcsonton végig a térdkalácsig, melyet egyszer-kétszer körkörösen megkerülünk. Ezután a sípcsont másik oldalán haladunk lefelé a lábfejig. Ugyanezt megismételjük a másik lábnál. Azután kézzel söpörjük le mindkét lábról a vizet, s anélkül, hogy megtörölnénk, húzzunk harisnyát. Az utólagos felmelegítéshez sétáljunk legalább negyedórát.

 

Víztaposás

Vérkeringés javító, és az szervezet ellenálló képességét növeli a víztaposás. A vízszintnek olyannak kell lennie, hogy a lábikra háromnegyedét ellepje. Ha nem áll rendelkezésre taposómedence, könnyen elvégezhetjük a fürdőkádban is. Minden lépésnél ki kell emelnünk lábunkat a vízből. A víz hőmérséklete 12-18 °C legyen, az időtartam egyéntől függően 15-30 másodperc, ez az idő növelhető naponta pár másodperccel.
A vizet végül csak kézzel söpörjük le, ne töröljük meg, majd húzzunk száraz gyapjú zoknit és járkáljunk néhány percet a felmelegedéshez

 

(̶◉͛‿◉̶) Értékeld a munkánkat, ha tetszett oszd meg!