Ha Ön azok közé tartozik, akik már vettek egy házi malmot, sőt még használja is, akkor biztos voltak, vannak kérdései. Sőt, megengedem magamnak – most egy percre félretéve minden teremtő erőt – hogy azt mondjam, lehet, hogy voltak, lesznek problémái.

Mik lehetnek ezek? Mit csináljunk ilyenkor? Az mellett persze, hogy azonnal, hangosan és legszebb, válogatott szókincsünket elővéve elkezdjük szidni a malomgyártót vagy a forgalmazót, akitől a malmot vettük.


Első megközelítésben talán segít, ha elfogadjuk, hogy a malom, amit hazavittünk egy háztartási berendezés. Egy elektromos készülék (ez utóbbi csak abban az esetben igaz, ha a malmunk oldalán lóg egy kábel villásdugóval a végén), ami alkalmasint elromolhat. Ezek után gyorsan vessünk egy pillantást a garancialevélre, és nyugodjunk meg.

A malomgyártók nagy része nagyon hosszú, a mai világban szokatlan időtartalmú garanciával adja át a malmokat. Mert kiváló minőségű alapanyagokkal dolgoznak, több tíz éves gyártási, működtetési tapasztalat van mögöttük és hittel, bizalommal tudják értékesíteni a malmaikat. Ettől tehát megnyugodhatunk, de még nem oldottuk meg az éppen adódott problémát, miszerint nincs liszt a mai kenyérhez. Tehát telefont ragadunk, felhívjuk a gyártót vagy forgalmazót és a probléma vázolása után az is kiderülhet, hogy semmi baja a malomnak. Hogy lehet ez?

Jó molnárnak lenni bizony több tényező függvénye. A malom mellett elsősorban kell hozzá jó minőségű gabona, ami megfelelő tisztaságú, száraz magokat jelent.  Vagyis, példának okáért olyan tönkölybúzát, melyet hatékonyan hántoltak. Vagy olyan kukoricát, mely nem tartalmaz döglött egeret, vagy egy kósza csavart a kombájnból.

Mindenkinek jó, ha nagy tételben, helyi termelőtől szerezzük be a kenyérhez valót. De ebben az esetben is figyeljünk a fentiekre. És tudjuk, hogy még egy problémával biztos szembe kell néznünk: a gabona tárolása igényel némi szakértelmet.  Ha az aratás után beszerzett gabonát még tavasszal is használni szeretnénk, akkor gondoskodnunk kell a szakszerű (na jó, közel szakszerű) tárolásról. Ellenkező esetben a gabonának nő a nedvességtartalma, extrém esetben meg is penészedhet. A rossz tárolás következtében tételünket ellepik a gabonakárosító bogarak (gabona zsuzsok – Ön valószínű zsizsikként ismeri-, kis lisztbogár, stb.), a molyok (raktári gabonamoly, aszalványmoly) az atkák, vagy ha romantikus vidéki környezetben élünk akár az egerek is. Ezért a gabonát nagyon száraz, 10 %-os nedvességtartalmú helyen kellene tartani, amit odahaza nehezen biztosítható. Próbálkozhatunk helyette az extrém hideggel is, de a tavasz közeledtével ez is egyre nehezebb lesz. Pedig a legjobb őrlést, a legkiválóbb lisztet a száraz gabona adja. Ha a gabonánk megnedvesedett, de még nem ment tönkre, akkor őrlés előtt szárítsuk meg. Alacsony hőfokon (max. 40-50 oC), minimum fél óráig, és utána hagyjuk visszahűlni szobahőmérsékletűre. Amit még egyszerű kismolnárként tehetünk, hogy folyamatosan ellenőrizzük, hogy nem települt-e valamilyen kártevő a gabonába, és nem kezdett-e kártételbe.

A tiszta, száraz gabonával elkerülhetjük a „szétkenődik”, „túlmelegszik” kezdetű telefonhívást.

Ha megvan a megfelelő minőségű gabona, már csak a malmunkat kell jóltartani. Ha sikerült a szívünknek kedves malmot megtalálni, akkor ez sem lesz nehéz. A házi malmok kis mérettel - és kisebb zaj kíséretében -, nagyon jó szolgálatot tesznek nekünk. Cserébe adjunk nekik egy kis figyelmet. Kövessük a malom gyártójának, forgalmazójának leírását és tartsuk tisztán, higiénikusan a malmot. Ha sokáig nem használjuk, mindenképpen távolítsuk el a benne maradt magokat és lisztet. De ha mindennap használjuk, akkor is! A házi malmunkat egy-két egyszerű mozdulattal szedjük szét, és a malomkövet, a malomház belső felét, esetleg még a garatot is tisztítsuk meg. Persze nem naponta, de ne is négyévente egyszer. Ezzel elkerülhetjük a „nem folyik ki rendesen” kezdetű telefonhívást.

És persze, legyen hozzá egy kis türelem míg megismerjük a malmunkat, kitapasztaljuk a gabonák milyenségét.  

Mindezeket figyelembe véve sokáig, örömmel molnárkodhatunk odahaza. És persze mindezektől függetlenül bármikor haragudhatunk a malomgyártókra, forgalmazókra, ha mást épp nem találtunk! :-)



www.naturudvar.hu

[email protected]

+36 69 364193

+36 30 547 9926