Egyre többet hallani erről a furcsa nevű ételről - amit nem egyszerű leírni, de talán a kiejtés egyszerűbb: kinoa.

A quinoa az inkák birodalmának fontos terménye volt. „Minden gabona anyjának” nevezték és szentnek hitték. Évezredek óta fogyasztják Dél-Amerikában és csak a közelmúltban vált divatos étellé. Még a superfood státuszig is eljutott. Manapság a quinoa termékek szerte a világon megtalálhatók, különösen az egészséges élelmiszereket árusító boltokban és a természetes ételeket kínáló éttermekben.

A quinoa GMO-mentes, gluténmentes és leggyakrabban bio. Annak ellenére, hogy technikailag nem gabona, mégis teljes kiőrlésű ételnek számít.

A quinoa a parajok és a céklák családjába tartozó növény.  A köles és a szezámmag közötti méretű, több mint száz fajta létezik belőle. A legismertebb a fehér, a vörös és a fekete quinoa. A színe befolyással van az ízére: a legenyhébb aromájú a fehér (ez egyben a legkeresettebb is), a vörös és a fekete ropogósabb, erőteljesebb ízű. Natúr vagy puffasztott formában lehet hozzájutni.

A quinoa fogyasztásának egészségügyi előnyei

A quinoa az egyik legjobb növényi fehérjeforrás, kiemelkedően magas a fehérjetartalma, több található benne, mint például a búzában vagy a rizsben. Minden olyan aminosavat tartalmaz, amelyre a szervezetnek feltétlenül szüksége van.

C-, B- és E-vitamin-t is tartalmaz, valamint antioxidáns szem- és bőrvédő béta-karotint. Az ásványi anyagok közül kalciumban, magnéziumban, vasban, foszforban, káliumban és cinkben gazdag. Mivel gluténmentes, könnyen emészthető.

Élelmi rostjai különösen azok számára értékesek, akik gyakran küszködnek székrekedéssel, egyoldalú táplálkozás, bélgyulladás vagy várandósság alatt is igen hasznos lehet.

Két különösen sokat tanulmányozott flavonoid a kvercetin és a kaempferol, mindkettő nagy mennyiségben található meg a quinoában. 

A quinoa nagyon magas antioxidáns tartalmú anyagokat tartalmaz, amelyek semlegesítik a szabad gyököket, és amelyekről úgy gondolják, hogy segítenek az öregedés és számos betegség leküzdésében.

Quinoa fajtái

  • 120 féle különböző quinoa van a szakértők szerint, ebből Magyarországra csak pár ismertebb és népszerűbb fajtája jut el, mint a fehér quinoa, vörös quinoa vagy éppen a fekete quinoa. 

Így készítsd el

 

Felhasználás előtt a quinoát alaposan meg kell mosni, hogy megszabaduljon a külsejét borító csúszós, szaponinrétegtől. Tisztítás közben nyersen is megkóstolható, ha még keserű, tovább kell áztatni.

Főzése igen egyszerű: a mosást követően kétszeres mennyiségű vízben kell párolni körülbelül negyed órán át, mire az összes folyadékot elfőtte. Főzés előtt meg is lehet kicsit pirítani, ekkor enyhén diós íze lesz.

A quinoa ideális köretnek, de fogyasztható tejben megfőzve kásaként, ízesíthető friss vagy aszalt gyümölcsökkel, mazsolával, fahéjjal, mézzel, sziruppal. Húsok, paprika töltelékéhez is használható, saláták gazdagíthatók vele.

Nassoláshoz ki lehet pattogtatni a popcornhoz hasonlóan.

(̶◉͛‿◉̶) Értékeld a munkánkat, ha tetszett oszd meg!