A rendszerváltást követően hihetetlen gyorsan növekedett a külföldi termékek aránya a piacon. Majd az Európai Unióhoz való csatlakozással megindult az import termékek még szabadabb áramlása az országba. Az emberek többsége abban a tévhitben él(t), hogy ami kintről érkezik, az jobb minőségű, mint a hazai termék. De miért fontos, hogy a hazait válasszuk az import helyett?

Azzal, hogy külföldi árut vásárolunk - amiről nincs pontos információnk, hogy milyen eljárással és alapanyagból készült, mekkora és milyen utat tett meg míg a magyar boltokba elért, - nem csak saját egészségünket, de országunk gazdaságát is rontjuk. Amikor külföldi árut vásárolunk, akkor azzal valamilyen külföldi vállalat kap bevételt, és annak alkalmazottjai jutnak munkához, de itthon, Magyarországon így csak a kereskedőnél lesz foglalkoztatás. Tehát a külföldi áru vásárlása növeli a munkanélküliséget itthon.  Azonban ha magyar termelőtől, magyar terméket vásárolunk, a termékért kapott bevételt a termelő saját hazai cégébe forgatja vissza, itthon fizeti az adót, bővíteni tudja cégét, ezzel munkahelyeket tud teremteni. És ha munkahelyeket tud teremteni, azzal a legvégső soron a termékért fizetett összeg visszakerül a mi zsebünkbe!
Az itthon készült termékek megkülönböztetésére számos jelölés született, ennek letisztázására hozta létre a Vidékfejlesztési Minisztérium 2012-ben az egyes önkéntes jelölések élelmiszereken történő használatáról szóló 74/2012 (VII.25.) VM rendeletet, közismertebb nevén a ’magyar termék rendeletet’. A „MAGYAR TERMÉK” Nonprofit Kft. védjegyrendszere szorosan ehhez kapcsolódik, a rendelettel harmonikus, valamint az egyetlen jelölésrendszer, amely megjelenésében is tartalmat hordoz és grafikai üzenettel bír.
De mely termékekre kerülhet fel a Magyar Termék, Hazai termék vagy Hazai Feldolgozású Termék védjegy?
A „MAGYAR TERMÉK” Nonprofit Kft. a tanúsító védjegyek tulajdonosa és kezelőjeként minden terméket független szakértőkkel megvizsgáltat, amire a védjegy rákerül. Nemcsak a származási megfelelőség fontos, hanem az egyéb jogszabályi előírások betartása is, ami elsősorban a vásárlók korrekt tájékoztatására koncentrál. Vizsgálják, hogy a terméken ne legyen fogyasztó megtévesztő vagy nem értelmezhető információ, így aki odafigyel a jelölésekre, az biztos lehessen azok valóságtartalmában. A védjegyeket jelenleg több mint 150 gyártó több mint 4000 terméke használja. Független kutatások szerint a vásárlók ezeket a jelöléseket ismerik leginkább és bíznak is benne.

magyar termékMagyar termék: magyar alapanyagból, Magyarországon készült.
Ez azt jelenti, hogy az állatot hazánkban nevelték fel, a növényt itthon termesztették, és egyúttal a feldolgozás minden lépése is itthon történt. Az összetevők körében kivételt csak az adalékanyagok, fűszerek és a só jelenthet.

 

hazai termékHazai Termék: összetevőinek legalább 50 százaléka magyar és a feldolgozás minden egyes lépése Magyarországon történt.
Annyiban tér el a magyar terméktől, hogy az alapanyagok kisebb része származhat importból.

 

hazai feldolgozású termékHazai Feldolgozású Termék: a Magyarországon feldolgozott, de többségében import eredetű összetevőket tartalmazó termék.
Ez a kategória azért született, mert sok olyan termék van, amelynek az alapanyagai nem állíthatók elő hazánkban, de maga a termék elkészítése itt történik. Erre jó példa a csokoládé, amelynek az összetevői nem termelhetők meg hazánkban (sajnos ez még a cukorra is vonatkozik, aminek persze nem természeti, hanem szabályozási akadálya van). Ilyen esetben a legjobb döntés, ha azt vesszük, ami Magyarországon készül és nem a teljes egészében importból alapanyagból álló, külföldön gyártott terméket.

Nagyon fontos, hogy viszonylag hamar kialakuljon a termékek származásnak egységes jelölése, mert ennek eredményeként nem kell gondolkodni vásárlás közben a jelölés felismerhetőségén, megbízhatóságán. Az arra fogékony vásárló egyetlen pillantással felismeri a jelölést és könnyen döntést tud hozni. Ezen az úton halad a rendszer, de az Európai Unió tagjaként az állam a felvázolt folyamatot közvetlenül nem segítheti, így civil oldalra vár -  beleértve minden vásárlót is -, hogy jól döntsünk, tehát:
- válasszunk tudatosan magyar termékeket,
- döntsünk lojálisan,
- érezzünk felelősséget a hazai gazdaságért!

Dönts felelősségteljesen  és tudatosan!
Figyeld a védjegyeket, mert tanúsítják az eredetet és a jogszabályi megfelelőséget, ellenőrzött, megbízható termékeken szerepelnek!

(̶◉͛‿◉̶) Értékeld a munkánkat, ha tetszett oszd meg!