A migrén a leggyakrabban emlegetett fejfájás-típus. Gyakran az erős fejfájás szinonimájaként használják, helytelenül. A fejartériák – hirtelen fellépő véredényfeszüléssel, majd a feszülés oldódásával okoznak migrénes fejfájást. A migrénre jellemző gyakori féloldali fájdalom a nőknél sokkal inkább előfordul, mint férfiaknál.

A migrén sokszor a menstruációs ciklussal van kapcsolatban. Gyakran halmozottan fordul elő egyazon családban a véredények görcsös összehúzódására való hajlam. Úgy tűnik – adottság kérdése az, hogy ez migrén formájában nyilvánul-e meg, vagy asthmában, netán angina pectorisban, amely a szívkoszorúerek rohamszerű szűkülete. Biztos viszont, hogy a migrén kialakulásában mind a vegetatív labilitás, mind az általános lelki labilitás szerepet játszik. Mindenesetre nem az „erejükkel nagyzoló” típusok szenvednek migrénben, hanem azok az emberek, akiknek az életben minden valahogy nehezebben megy.

A migrén rohamok formájában jelentkezik, melyek 4 órától 3 napig tarthatnak és havonta többször ismétlődhetnek. Előfordulhat azonban több hónapos, esetleg éves szünet is, máskor havi 6-8 roham is. A fájdalom általában lüktető, görcsös jellegű, szinte mindig hányinger, de legalábbis étvágytalanság, máskor hányás, a külvilág ingerei (fények hangok, szagok) iránti fokozott érzékenység kíséri. A betegek többsége nehezen vagy alig tudja ellátni napi teendőit, legjobb, ha sötét, nyugodt szobában le tudnak feküdni, ahol nem zavarja őket senki.

A migrén kezelésében megkülönböztetünk roham- és megelőző kezelést. Rohamkezelésre mindenkinek szüksége van, de ez nem jelent feltétlenül minden esetben gyógyszeres kezelést. Első lépésként a lehető legtöbb kiváltó tényező kiiktatása javasolt, mert így is kivédhetünk legalább néhány migrén rohamot.  A kezelés meggondolásakor arra is legyünk tekintettel, hogy az adott migrénes beteg nyakcsigolyájával is gyakran van probléma, ezért érdemes ezt is megvizsgáltatni egy szakemberrel.

 

Hogyan csökkentsük a migrénes rohamokat?

 

• Lehetőség szerint ne hason aludjunk, hogy így a nyaki gerinc ne törjön meg, a fej vérátáramlása így nem korlátozódik. Háton vagy oldalfekvésben nyakhengert, vagy kicsiny, feszes kispárnát használjunk, amelyen a fej kilazulva megpihenhet. Nem szabad például a fejnek a hengerről „lelógnia” (rajz lent).

• Akut roham esetén tegyen hideg vizes borogatást a homlokára, szemeire, néha a nyakára is. Saját magának kell kitapasztalnia, hogy mi kellemesebb Önnek és mi hoz több enyhülést.

• Már a halántékon, a szemek mellett – ott, ahol egy természetes kis vályú található – két ujjal körözés megkönnyebbülést hozhat. Próbálja ki, melyik körözési irány kellemesebb Önnek! A fontos csupán az, hogy mindkét kéz puha nyomással azonos irányban körözzön. Néha az orrgyök feletti körözés is segít.

• Próbáljon izomlazító gyakorlatokat végezni! Az izomlazító technikák semmilyen eszközt nem igényelnek. Ezeket csoportos foglalkozások keretében, illetve otthon is elsajátíthatja. Egy másik lehetőség, hogy minden nap legalább fél órát szakítson olyan tevékenységekre, amelyeket megnyugtatónak talál: hallgasson zenét, kertészkedjen, fürödjön hosszan vagy olvasson.

Aludjon eleget! Az átlagos felnőttnek 7-9 óra alvásra van szüksége éjszakánként. Az alvás mellett is pihenjen és lazítson! Ha lehetséges, feküdjön le egy nyugodt, csendes, sötét szobában, ha érzi a fejfájás kezdetét. Ruhába csomagolt jeget is helyezhet a tarkójára, finoman nyomkodhatja a fájdalmas területeket a fején.

• Érdemes megtanulni egyéni stresszkezelési technikákat, hiszen mindennapi életünk rengeteg stresszel jár, és elkerülni sajnos nem lehet.

Vegye igénybe szakember segítségét is

A gyógymasszőrök hatékony segítséget nyújthatnak a migrénes rohamoknál a kötőszöveti masszázzsal, vagy ha kellemesebb: enyhe nyakmasszázzsal. A homlok-, halánték- vagy fejbőrmasszázs is gyakran kellemes érzést hozhat.

Léteznek kimondottan migrénre kialakított akupunktúrás kezelések, amelyek pár alkalom után látványosan lecsökkentik a rohamok gyakoriságát, roham idején pedig a fájdalom csillapításában nyújthatnak segítséget. 

(̶◉͛‿◉̶) Értékeld a munkánkat, ha tetszett oszd meg!