Ma népbetegségnek számít a fáradékonyság. A legtöbb embernél ennek köze van a vitamin- és ásványianyag-hiányhoz, ami főként a lecsökkent friss, nyers gyümölcs- és zöldségfogyasztással magyarázható.

A vitaminok neve a „vit” – élet és „amin” – nitrogéntartalmú vegyület szóösszetételből született – akkoriban azt gondolták, hogy az összes vitamin amin. Az osztályozásuk az oldódás alapján történik: vannak zsírban oldódó (A, D, E, K) és vízben oldódó vitaminok.

A hiányállapotok és a betegségek összefüggését tekintve három csoportot különíthetünk el:
1. A hiány okoz betegséget (pl. a B12-hiány anaemiás vérszegénységet eredményez).
2. A betegség okoz hiányt (pl. a krónikus hasmenés káliumhiányhoz vezet).
3. Rendszeresen a szervezetbe kerülő gyógyszer vagy méreganyag okoz hiányt és ezt követi a betegség (pl. vízhajtó gyógyszer magnéziumhiányt eredményez, ami szívritmuszavarhoz vezet; vagy a dohányzás rabolja a C-vitamint, ami miatt nő a fertőzéshajlam).

A hiányok leggyakoribb okai, a teljesség igénye nélkül:

1. Helytelen táplálkozás
- Nem fogyasztunk eleget a szükséges tápanyagból.
- Valamiből túl sokat viszünk be, ami elrabolja a nélkülözhetetlen anyagokat (pl. a fehér cukor a B-vitaminokat).
- A bélrendszerben végbemenő erjedési és rothadási folyamatok gátolják a vitaminok felszívódását. A magas fehérjetartalmú ételek nagy mennyiségben (100g fehérje/nap már túlzottnak számít) való fogyasztása rothadási, míg a fehér cukor és a magas keményítőtartalmú ételek helytelen párosítása miatt erjedési folyamatok indulnak el az emésztőrendszerben.
- A helytelen ételkészítési mód vagy tárolás miatt elveszik az étel hasznosítható vitamintartalma. Párolásnál a vitaminok átlagosan 50%-a tönkremegy, főzésnél a 70-80%-a.
- Az élelmiszeradalékok rontják az ételek vitamintartalmának felhasználhatóságát.

2. Élvezeti szerek bevitele
- Az alkohol rabolja, vagyis felszívódását, hasznosulását akadályozza a következő vitaminoknak: A, B1, B2, B3, B5, B6, B10, B12, B17, C, K, F, H és H1.
- Az alkaloidák (koffein, tein, teobromin), melyek többek között a feketekávéban, a fekete teában, a kakaóban és a kólában találhatóak, rabolják az A-, B1-, B2-, B3-, B5-, B6-, B10-, B12-, B17-, H- és H1-vitamint, továbbá az inozitolt és a kolint.
- A nikotin rabolja a B1-, B2-, B6-, B10-, B12-, B17-, C- és P-vitamint.

3. A megnövekedett tápanyagigény elhanyagolása
- A szervezetnek megnövekszik a tápanyagigénye áldott állapot esetén, a szoptatás ideje alatt, a növekedés időszakában; valamint erős fizikai munkát végző embereknél és műtétek után.

4. Környezeti ártalmak
- Ide tartozik többek között, hogy a nehézfém-terheltség és a növényvédő szerek szervezetbe kerülése gátolja bizonyos vitaminok felszívódását.

5. Gyógyszerszedés
- Az antibiotikumok rabolják az A-, B1-, B6- és B12-vitamint;
- az orális fogamzásgátlók pedig az A-, B1-, B6-, B12- és C-vitamint.
- A koleszterincsökkentők és a hashajtók az A-, D-, E-, K-vitamint veszik el a szervezettől, a savlekötők pedig ezeken túl a B1- és a C-vitamint is.
- A görcsoldók B6-, B12-, C-, D-, K-vitaminhiányt okozhatnak, az aszpirin pedig C- vitaminhiányt.
- A vitaminok kiürülését fokozzák a lázcsillapítók, a penicillin és a fogamzásgátlók.

 

Váradi Tibor

 

(̶◉͛‿◉̶) Értékeld a munkánkat, ha tetszett oszd meg!