A szervezetünkben lévő kalcium testsúlyunknak mintegy 2%-át teszi ki, ennek 99%-a a csontjainkban, 1%-a pedig a különféle testnedveinkben található. A vérben lévő kalciumkoncentráció igen szűk határok között mozog.

A napi kalciumszükséglet nagyjából 1 gramm, azonban az elfogyasztott kalciumnak csupán 15–40%-a szívódik fel. A kalcium a bélcsatornából a vérbe jut, ezt követően lerakódik a csontokban, vagy kiválasztódik a vesében. A kalcium-anyagcserét elsődlegesen három vegyület befolyásolja: a parathormon (PTH), a calcitonin és a D3-vitamin.

A mellékpajzsmirigy által termelt parathormon (PTH) fő feladata a vér kalciumszintjének növelése, amely a csontok leépülésének fokozásával és a vese kalciumkiválasztásának gátlásával történik. Hiányában a vér kalciumszintje lecsökken, ami az izom- és idegsejtek fokozott ingerlékenységével jár, és súlyos tetániás görcshöz vezethet. Túltermelődése a vér kalciumszintjét megemeli mivel a csontokban fokozott kalciumfelszabadulást vált ki, ez hosszú távon csökkenti a csontok ásványianyag-tartalmát.

A pajzsmirigy által termelődő calcitonin hatása pont ellentétes a PTH-éval, így együtt finoman tudják szabályozni szervezetünk kalciumszintjét.

A harmadik fő szabályozóanyag a D-vitamin, amely segíti a bélben a kalcium és a foszfor felszívódását és azok csontokba való beépülését.

Számos ásvány és a kalcium egymás ellenében dolgoznak: a magnézium, a foszfor, a mangán, a nátrium, a kálium, a vas, a cink, az ólom és a kadmium túlzott bevitele hozzájárul a kalciumszint eltéréséhez. Például a konyhasó formájában bevitt nátrium magas vérnyomást okoz, viszont magas kalciumszint mellett ez a hatás nem feltétlenül érvényesül.

 

A kalciumhiány tünetei

A kalciumhiány korunkban gyakori probléma, és sokféle tünet formájában jelentkezhet. Kialakulásában szerepet játszhat a nem megfelelő étrend, a hormonális változások, valamint a szervezet alacsony D-vitamin-szintje.

A különböző izomfájdalmak, izomgörcsök, zsibbadások hátterében nem csak magnézium-, de kalciumhiány is állhat. Ezen két ásványi-anyag működése nagyon szorosan összetartozik.

Legnagyobb kalciumraktáraink a csontok és a fogak, így az elégtelen bevitel, a csökkent felszívódás és beépülés vagy a fokozott szükséglet (például várandósság) miatt a testünk ezeket a készleteket használja fel. A kalciumhiány a csontok és a fogak gyengülésével jár, ezért csontritkulás, gyakori csonttörés, porckorong problémák és fogak zavarában jelentkezhet.

A kalcium szerepet játszik a melatonin hormon előállításában is, melynek hiányában alvászavarok alakulhatnak ki. Kalciumra az immunrendszerünknek is szüksége van, hiánya esetén könnyebben kapunk el fertőző betegségeket, és nehezebben is gyógyulunk.

Hiány esetén a haj fénytelenné, szárazzá, töredezővé válhat, a bőr pedig kiszárad, viszket és apró foltokban hámlani kezd.

A kalcium a szív- és keringési rendszer megfelelő működéséhez, ezen belül a vérnyomáshoz kapcsolódik. Hiányát a vérnyomás ingadozása, magassá válása mutathatja. Szintén gyanakodhatunk a hiányra, ha hirtelen enyhébb szívritmuszavaraink jelentkeznek.

A táplálkozás szerepe az optimális kalciumháztartásban

Egészségünk megőrzése szempontjából nemcsak a megfelelő mértékű ásványianyag-bevitelre, de táplálékunk összetételére is fontos odafigyelnünk. A kalcium-anyagcserére leginkább a túlzott fehérjebevitel van rossz hatással: a kalciumszint optimális egyensúlyban tartásához nagyon fontos a magas fehérje tartalmú ételek (a húsfélék, tojás és tejtermékek) korlátozása.

Fontos kitérni a tejfogyasztás kérdésére is, mivel kalciumhiány esetén legtöbbször tej és tejtermék fogyasztását javasolják. Ételeink csontépítő hatása azonban a bennük lévő kalcium és a foszfor megfelelő arányával függ össze, így elmondható, hogy a csontok szempontjából azon ételek fogyasztása javasolt, melyek foszfortartalma és kalciumtartalma nagyjából egyensúlyban van.

A magas fehérjetartalmú, állati eredetű táplálékok kalciumtartalma alacsonyabb, mint foszfortartalma, így fogyasztásuk az emberi csontozatra nézve káros hatással bír, mivel elősegítik a csontokból a kalcium kioldódását. A növényi ételek kalcium–foszfor aránya teljesen megfelelő, ezért csontjaink egészsége szempontjából ajánlott fogyasztani őket: Természetes kalciumforrás például a szezámmag, a mák, az olajos magvak (mandula, dió, mogyoró), az aszalt füge, a petrezselyem, a spenót, a káposztafélék stb.

Szervezetünk a finomított (fehér) cukrot képtelen teljesen lebontani, annak nagy része erjedni kezd és elsavasodás alakul ki. Ennek közömbösítésére a szervezet a csontokból kalciumot von el, ugyanis a kalcium bázikus irányba mozdítja a test sav-bázis egyensúlyát. A cukor (és általában a szénhidrátok) emésztéséhez kalciumra van szükség, amit a fehér cukor már egyáltalán nem tartalmaz, ezért a megemésztéséhez szükséges kalciumot a szervezet főleg a csontokból vonja ki.

Kalciumrabló a fehér liszt is, mivel a finomítás során eltávolítják a gabona korpa részét, és ezzel nagyon fontos anyagok kárba vesznek: a finomítás során az összes kalciumtartalmának 60%-át elveszíti a gabona, és testünk a lebontáshoz szükséges kalciumot szintén a csontokból kioldva pótolja.

A koffeintartalmú italok (kávé, kóla stb.) fogyasztásának hatására a vizeletben 50%-kal megnő a kalciumszint. Ez arra utal, hogy a csontokból kalcium oldódik ki. Az alkoholnak is csontleépítő hatása van: károsítja a májat, ami pedig a K-vitamin szintézisében is fontos szerepet játszik.

Homeopátia

Lelki oldalról nézve a Calcium-csoport tagjai (például a Calcium carbonicum, a Calcium phosphoricum, a Calcium sulfuricum) érzékeny, félénk, bizonytalan, visszahúzódó páciensek számára tudnak jó szolgálatot tenni. Csontritkulás esetén a táplálékkal vagy étrend-kiegészítőkkel felvett kalcium beépülését tudjuk támogatni napi 2×5 golyó Calcium fluoratum D12 egy hónapig tartó szedésével, majd a következő hónapban 2×5 golyó Calcium phosphoricum D6 szedése következik, és ezt váltogatjuk hosszú ideig.

 

Schüssler-sók

A kalcium pótlására, különösen a raktárak (csontozat) tekintetében az alábbi sók bevitele javasolt:

A Calcium fluoratum segíti és fenntartja a csontok keménységét és rugalmasságát. A Calcium phosphoricum támogatja a csontok egészséges és szilárd szerkezetét. A Magnesium phosphoricum szerepe a csontépítésben jelentős, hosszú távú szedése kalciumok bevitele mellett javasolt. A Manganum sulfuricum sót elsősorban a csontnövekedést elősegítő hatása miatt használják. A Calcium carbonicum a csontszerkezet anyagcseréjét, a Silicea pedig a kötőszövet tisztulását, regenerálódását és szilárdságát segíti.

A kiválasztott sókat naponta két-három alkalommal kell bevenni, az adagolás minden esetben 1–3 tabletta.

 

Lelki háttér

A kalcium lelki szempontból a stabilitást és a szilárdságot képviseli az emberben. Hiánya lelki értelemben a küzdésre (fogak) vagy a terhek elbírására (csontritkulás, izomgörcsök, fáradékonyság) való hajlandóság hiányát jelzi. A kalciumpótlás mellett támogató lehet az alábbi megerősítés kitartó ismételgetése:

Állhatatos vagyok és magabiztos. Minden nehézség ellenére kitartok az értékes céljaim mellett.”

 

Váradi Tibor

és a  Napfényes Gyógyközpont munkatársai

 

(̶◉͛‿◉̶) Értékeld a munkánkat, ha tetszett oszd meg!