Az édes íz szeretete velünk született tulajdonság. De nemcsak a cukor és a méz, hanem számos édesítőszer (cukorhelyettesítők) is rendelkezésünkre áll. Az édesítőszerek a cukortól különböző, mesterséges vagy természetes úton előállított anyagok, melyeket általában diétás vagy csökkentett energiatartalmú élelmiszerekhez hozzáadva édes ízt eredményeznek.

Family Having Lunch Together At The Mall

Ezeket két fő szempont szerint csoportosítjuk, aszerint, hogy a szervezetnek szolgáltatnak-e energiát vagy energiamentesek. A ma itthon leginkább ismert hagyományos és alternatív cukorhelyettesítők: gyümölcsszirupok, virágporok, mézek, kukorica szirup, juharszirup, agave, inulin, xilit (nyírfacukor), mannit, maltit, szorbit, izomalt, tagatóz, trehalóz. Energiamentes alternatívák: stevia, eritritol, szacharin, aszpartám, aceszulfám-K.

Szervezetünk naponta átlagosan 320 g szénhidrátot, 60 g fehérjét, valamint 65 g zsírt igényel. Mivel több tényező is befolyásolja a napi tényleges energiaszükségletet (testtömeg, erős fizikai igénybevétel, sportolás, stb) ezért nehéz egy mindenkire egyaránt vonatkoztatható táblázatot készíteni a megfelelő szénhidrát-fogyasztásra vonatkozóan, de általánosságban mégis meghatározható a testtömeggel arányos napi szénhidrát-szükséglet.

Szénhidrát-szükséglet:
Csecsemőkorban: 16-18 g/kg
Kisgyermekkorban: 14-16 g/kg
10 éves korban: 13,5 g/kg
Felnőttkorban: 5,5 g/kg

A szénhidrátok táplálkozás-élettani szempontból elvileg nélkülözhetők, mivel a szervezet bizonyos aminosavakból, tejsavból és glicerinből elő tudja állítani az agy, az idegrendszer és a vörösvérsejtek számára nélkülözhetetlen egyszerű szénhidrátot, a glukózt. A szénhidrátmentes étrend ugyanakkor a szöveti fehérjék fokozott lebontásához, a só-víz háztartás egyensúlyának felborulásához vezet.
Ami viszont már káros lehet, az a kontrollálatlanul, nagy mennyiségben elfogyasztott szénhidrát (főleg finomított fehér cukor), ami hirtelen emeli meg a vércukorszintet, fokozott inzulin kiválasztódásra serkenti a szervezetet, nagy mennyiségben alakul át a fölösleges szénhidrát zsírsavvá, ami aztán a zsírsejtekben raktározódik el, és vizet von el a szervezettől. És a magyar lakosságra jellemző, hogy túlzásba viszi a cukorfogyasztást.
A cukor csökkentésének egyik módja, ha az édességeket édesítővel készítjük.

Alternatív édesítőszerek már nagy számban elérhető sok bio és alternatív táplálkozást támogató boltban. Érdemes a boltosok véleményét is kikérni a felhasználás tekintetében illetve adott problémánkat figyelembe véve mit ajánlanak. Több helyen meg is kóstolhatjuk ezeket!

 

 

(̶◉͛‿◉̶) Értékeld a munkánkat, ha tetszett oszd meg!