Általánosságban kimondható: minél egészségtelenebb és természetellenesebb egy étel, annál nagyobb stresszt okoz nekünk. A stresszcsökkentő élelmiszerek közé tartoznak a friss, élő és természetes ételek, amelyek mindenféle vegyszertől és adalékanyagtól mentesek.

Nagyon fontos az étkezések atmoszférája!  Csendes, nyugodt légkörre van szükség. Stresszesen, idegesen, kapkodva inkább ne is együnk. Étkezés közben ne nézzünk tv-t, és ne olvassunk újságot. Gyertyafénnyel vagy kellemes zenével segíthetjük az optimális étkezést.

„Ha már teljesen kimerítette a stressz, és nagyon szeretné átmenetileg feloldani szorongásait, próbáljon alacsony zsír- és fehérjetartalmú, de összetett szénhidrátokban gazdag ételeket fogyasztani, mert azok nyugtató hatásúak.” Dr. Cooper

1. Szerotoninszint-növelő ételek a teljes értékű, hántolatlan gabonafélék, teljes kiőrlésű lisztből készült tésztás ételek, különféle magos kenyerek és piták. Dr. Wurtman megfigyelései szerint már 5 dkg vacsorára elfogyasztott burgonya, barna rizs, barna tészta, barna kenyér vagy pattogatott kukorica elősegíti annyi szerotonin termelődését, amely segít ellazulni a stresszes nap végén. Fontos, hogy ezen ételekhez fogyasszunk friss-nyers zöldségeket is!

2. A magas szeléntartalmú ételek (fokhagyma, lilahagyma, spárga, búza) mind stresszcsökkentő hatásúak. A hagyma és a gyömbér szintén stresszoldó hatású. A magas folsavtartalmú ételek a szerotonin-termelődést segítik elő, s ezzel oldják a stresszt, ilyenek a nyersen fogyasztott leveles zöldségek (hőkezelés hatására ezek az anyagok tönkremennek).

3. A fűszerek és fűszernövények erős stresszoldó hatása főleg az aromaanyag-tartalmukra vezethető vissza. Ide sorolható az ánizs, a köménymag, a zellermag, az édeskömény, a majoránna és a petrezselyem. Az édeskömény és a fokhagyma a mellékvesékre is jó hatással van, így mellékvese-túltengés esetén ezekkel az ételekkel csökkenteni lehet a szervezet adrenalinszintjét.

4. A bór nélkülözhetetlen ahhoz, hogy az ember a stresszt megfelelően tudja kezelni. Bórhiány esetén csökken a koncentrálóképesség, romlik a számolóképesség, álmosság és krónikus fáradékonyság lép föl.
Bórt tisztán nem lehet bevinni a szervezetbe, viszont a legismertebb vegyületét, a bóraxot lehet kapni gyógyszertárban, illetve fitotékában is. Létezik úgynevezett bóraxkúra, ami három hétig tart. Egy csipetnyit meleg vízben feloldva kell bevinni a szervezetbe, reggel éhgyomorra, valamint ebéd és vacsora előtt negyed órával. Természetes bórforrások: paradicsom, körte, alma, káposzta, mazsola, aszalt szilva.

5. Kálium-nátrium arány:  A stressz főleg a mellékvesét veszi igénybe, melynek helyes működéséhez fontos a megfelelő káliumszint fenntartása a szervezetben. Fogyasszunk káliumban gazdag ételeket (gyümölcsök, zöldségek) ugyanakkor csökkentsük a nátriumbevitelt (só, sós ételek, húsételek kerülésével).

Stressznövelő élelmiszerek
– fehér cukor
– fehér liszt
– csokoládé, kakaó
– kávé, alkohol
– adalékanyagok
– magas zsír- és fehérjetartalmú élelmiszerek

Stresszcsökkentő élelmiszerek       
– gyümölcsök
– zöldségek
– olajos magvak
– fűszernövények
– burgonyafélék
– magas szénhidráttartalmú élelmiszerek

(̶◉͛‿◉̶) Értékeld a munkánkat, ha tetszett oszd meg!