Ezt a súlyos gerincelváltozást egyre több esetben diagnosztizálják a szakemberek. A krónikus nyakmerevséggel, görcsös fejfájással, súlyosabb esetben meszesedéssel, porckopással,. porckorong sérvvel járó tünetegyüttest egy ausztrál orvos – James Carter nevezte el.

Ezt a gerinc deformitást a leszegett fejjel való mobilozás, tabletezés, vagy a laptopok előtt való görnyedés okozza.

A kutatások szerint az okostelefon-használók átlagban napi négy (!), éves szinten több mint 1400 órát töltenek az eszköz bámulásával. Nem csoda, ha néhány év alatt a gerinc „megadja magát” és az izmok alkalmazkodnak a megváltozott testtartáshoz. Az elülső izmok megnyúlnak, a hátsó izmok rövidülnek és a fej előre helyeződik.

Az állandósult rossz testtartás miatt a gerinc íve jelentősen megváltozik, a rugalmasságot biztosító S-alakú görbületek helyett C alakban görbül. Ez a testtartás mind nyakunkra, mind derekunkra hatalmas többletterhet ró. A 4-6 kilogramm súlyú fej 60 fokos szögben történő előredöntése a telefon képernyőjének nézegetése közben közel 30 kilogrammnak megfelelő nyomást gyakorol a nyaki gerincre, és minél jobban előredöntjük a fejünket, annál nagyobb lesz a többletteher.

A folyamatos többletteher cipelése folyamatos többletnyomást jelent a porckorongok számára, így azok néhány év alatt ellapulna, majd kialakul a sérv. A túlterheléstől a nyak hátsó részének izmai megfeszülnek, anyagcseréjük jelentősen romlik, felhalmozódnak a salakanyagok és fájdalmassá válik a nyak és a váll. Az egymáson elcsúszó nyaki csigolyák akadályozzák a köztük futó, az agyba friss vért szállító artériák útját, így az oxigénhiány miatt gyakran alakul ki szédülés, krónikus fejfájás.

Mit tehetünk ellene?

Mivel ezeknek az eszközöknek a használat szinte elkerülhetetlen a mindennapi élet során, ezért próbáljuk meg tudatosan helyes testtartásban használni a mobileszközöket. Ahelyett, hogy a fejünket hajtanánk le, inkább emeljük a készülékeket a szemünk magasságába, az irodában pedig gondoskodjuk arról, hogy a monitor megfelelően legyen elhelyezve, tehát ne keljen a fejünket előre hajtva dolgozni.

Szánjunk óránként legalább 5 percet arra, hogy átmozgassuk a vállainkat és lassú, alapos fejkörzésekkel megtornáztassuk a nyakizmainkat is.

Ön is érintett?

Egy egyszerű teszt segítségével, otthon is megállapíthatja, kialakult-e ez a deformitás már Önnél. Álljon egy sima falfelület elé háttal úgy, hogy feneke és lapockái a falhoz érnek. Ha nehezére esik tarkójának középső részét a falhoz érinteni, akkor mindenképpen forduljon gyógytornászhoz vagy mozgásterapeutához.

 

ÉRTÉKELD A MUNKÁNKAT EGY LÁJKKAL, ÉS OSZD MEG MÁSOKKAL IS! KÖSZÖNJÜK!