Testünk legfontosabb építőanyagáról szóló átfogó írásunk második részében Dr. Lenkei György, a Táplálkozáskutatók Tudományos Tanácsának elnöke feltárja a fehérjék felépítését és létrejöttének folyamatát.

A fehérjék felépítése


A fehérjék aminosavakból épülnek fel. Az aminosavak elnevezésének és felépítésük megértéséhez komolyabb kémiai fejtegetésbe kellene bocsátkoznunk, ezért, az egyszerűség kedvéért, képzeljük el őket úgy, mint különböző színű és méretű gyöngyszemeket.

A fehérjéket pedig úgy érdemes elképzelni, mint olyan nagyon hosszú gyöngysorokat, amelyeket ezekből a gyöngyszemekből fűztünk fel.

Lényegében 20 olyan aminosav létezik, amiből fehérjék épülnek fel. Azaz a példa szerint 20 féle gyöngyszem létezik, amiből gyöngysort fűzhetünk.
Egy gyöngysoron belül az azonos fajtájú gyöngyszemek többször is előfordulhatnak, ismétlődhetnek.
Minden egyes fehérjének saját, egyedi jellemzői vannak abból a szempontból, hogy hány gyöngyszemből áll, milyen a gyöngyszemek sorrendje, illetve összetétele, aránya. Ebből adódik az, hogy a különböző fehérjék tulajdonságai egymástól nagyon eltérőek lehetnek. A különböző fehérjék pedig az eltérő jellemzők miatt más és más szerepet töltenek be, eltérő feladatokat látnak el.

Hogyan jönnek létre?


A fehérjék a szervezetben pontosan úgy keletkeznek, mint ahogyan gyöngysorokat fűzünk. Elkezdjük a fűzést az egyik végén és szépen sorban felfűzzük a gyöngyszemeket az előírt sorrendben. Nagyon fontos, hogy a fehérjék esetében a „gyöngyszemek” csak egy meghatározott sorrendben fűzhetők fel. Ezért minden pillanatban minden gyöngyszemből elegendő mennyiségnek kell rendelkezésünkre állnia ahhoz, hogy zavartalanul tudjuk készíteni a gyöngysorokat, azaz a fehérjéket.
Ezt úgy kell érteni, hogy ha például a gyöngysor fűzése közben a következő gyöngyszemnek pirosnak kellene lennie, de nekünk nincs ilyen piros gyöngyszemünk, akkor a fűzés nem tud tovább folytatódni. Az ugyanis nem lehetséges, hogy a piros gyöngyszem helyett egy fekete, kék, vagy zöld, vagy bármilyen más gyöngyszem épül be a láncba.

Esszenciális aminosavak


A 20 féle aminosavnak kb. a fele olyan, amit mi magunk is létre tudunk hozni. Van azonban 10 olyan aminosav is, amit mi magunk nem tudunk létrehozni. Ezeket az aminosavakat esszenciális aminosavaknak nevezzük. Az esszenciális szó itt azt jelenti, hogy fontos, jelentős, lényegbe vágó. Azért hívjuk ezeket esszenciális aminosavaknak, mert ezeket feltétlenül meg kell ennünk abban a formában, ahogy a szervezetünknek szükségük van rájuk. Ezek az aminosavak kiemelkedő jelentőségűek, életbevágóan fontosak. Az esszenciális aminosavak éppen olyanok, mint a vitaminok abból a szempontból, hogy ha nem esszük meg azokat, akkor egészen biztosan hiányozni fognak a szervezetünkből. Vagy megesszük és lesz belőle a szervezetünkben, vagy nem esszük meg és akkor nem lesz, mert nem tudjuk azt létrehozni a szervezetünkön belül.

Az emberi testben erre egyszerűen nincs lehetőség. Ilyen esetben a gyöngysor fűzése, illetve a fehérje készítése megáll, megakad, és nem jön létre a szükséges fehérje. Ebből az következik, hogy ha nem áll a rendelkezésünkre minden pillanatban minden szükséges gyöngyszem, azaz aminosav, akkor a fehérjék előállítása egészen biztosan kárt fog szenvedni. Ezt pedig egészen biztosan a szervezetünk sínyli meg. Ilyenkor a legjobb esetben is hanyatlani kezd a testünk. Sorvadnak az izmaink, elgyengülnek az ínszalagjaink, sérülékennyé válnak az ereink, megereszkedik a bőrünk, elgyengül az immunrendszerünk stb. Gyermek, illetve ifjú korban visszamarad vagy megáll a növekedésünk. Sőt, szélsőséges esetben még az is előfordulhat, hogy az emésztésünk olyan súlyosan leromlik a fehérje hiányos táplálkozás következtében, hogy még az a kevés fehérje sem tud majd felszívódni és hasznosulni, amit elfogyasztunk, illetve egyéb tápanyagok hasznosítása is zavart szenved. Ne feledjük el ugyanis, hogy a tápanyagok megemésztése és hasznosítása is csak egészséges, működőképes fehérjék (úgynevezett emésztő enzimek) jelenlétében lehetséges. Ha figyelembe vesszük, hogy milyen sok fehérjét kell újra és újra felépítenünk minden egyes nap (emlékeztetőül kb. 210-280 g naponta), kikövetkeztethetjük, hogy rettenetesen sok aminosavra van szükségünk minden egyes pillanatban. Azaz minden áldott nap el kell fogyasztanunk az aminosav szükségletünket fedező fehérje mennyiséget, különben hiányt fogunk szenvedni.
ÉRTÉKELD A MUNKÁNKAT, HA TETSZETT A BEJEGYZÉS OSZD MEG MÁSOKKAL IS!