influenzaEddig a tél megkímélt bennünket a farkasordító hidegtől, azonban az előrejelzések szerint nem ússzuk meg a hideget idén sem. Globális felmelegedés ide vagy oda, a tél nem maradhat ki és máris kopogtat az ajtónkon. Ahogy az igazi tél sem jött el idáig, az influenza megjelenését is megúsztuk eddig.



Köztudott, hogy az időseket és a gyermekeket sokkal jobban megviseli egy-egy ilyen időszak, ugyanis a kisgyermekek még nem, az idősek pedig már nem rendelkeznek megfelelő védekező rendszerrel a vírusok okozta betegségekkel szemben. Rájuk még inkább oda kell figyelni, szükség esetén védőoltással elejét venni a bajnak, illetve a saját védekező rendszer megtámogatásával felkészíteni a „harcra” a fogékonyabbak szervezetét.

Ha már lebetegedtünk, nincs mit tenni, mint sokat pihenni, fokozottabban odafigyelni a megfelelő folyadékbevitelre, gyógyszeres terápiára is szükség lehet. De ki akar egyáltalán lebetegedni?

Immunrendszerünk megerősítésével ugyanis felvehetjük a harcot vírusok százával is!

Saját védekező rendszerünk komponensei egymással összehangoltan végzik a munkájukat. Hívhatnánk őket egészségünk őrzőinek is, akiket bizony megfelelően kell „táplálni” ahhoz, hogy hatékonyan védelmezzék sejtjeinket. Sokszor előfordul, hogy nem figyelünk oda megfelelőképpen szervezetünk jelzéseire sem. Sok a munka és a vele járó stressz így, az óév végi - újév eleji rohanásban, nem pihenünk eleget, túlhajszoltak, kialvatlanok vagyunk, emellett pedig a rendszeres testmozgásra sem marad időnk és energiánk. Ezek pedig mind-mind olyan tényezők, amik a védekezőképességünk legyengüléséhez vezetnek.



De mit tehetünk annak érdekében, hogy a fertőzéseket elkerüljük?

Érdemes fokozottabban odafigyelni ilyenkor a táplálkozásunkra. Jellemző ilyenkor télen, ha szóba kerül az influenza, mindenki rohan a patikába C-vitaminért és a jól bevált multivitamin készítményekért. Ezek mind-mind jók és hatásosak lehetnek, azonban bizonyos tápanyagok, nyomelemek és antioxidánsok fokozott bevitelére is szükségünk lehet.

Fontos tudni például, hogy az immunrendszerünk legfontosabb alkotói, az antitestek fő építőanyagai a fehérjék. Ezért fontos ebben az időszakban a fehérjékben gazdag élelmiszerekből válogatni a napi menübe, kitűnő fehérjeforrások például a  tengeri halak, a sovány húsok (főként baromfi, természetesen bőr nélkül), a tojás és a száraz hüvelyesek (lencse, szárazbab, sárgaborsó).

Mivel az immunrendszerünk 70%-a helyileg a beleinkben található, kézenfekvő dolog, hogy ha az emésztőrendszerünk megfelelően működik, a védekező rendszerünk is hatékonyan tud működni. Ha emésztőrendszeri panaszaink vannak, érdemes kivizsgáltatni annak okát, mert egy esetleges felszívódási zavar gátolhatja a táplálék útját vagy akár a multivitaminokkal bejuttatott vitaminok, ásványi anyagok felszívódását.

A bélrendszerünk leghatékonyabb táplálékai a savanyított tejtermékek lehetnek, ugyanis velük olyan jótékony baktériumtörzseket (ún. probiotikumokat) juttatunk be a szervezetbe, amelyek megakadályozzák a káros mikroorganizmusok ténykedését, nem engednek nekik helyet, hogy a bélfalon megtelepedjenek. Ezért érdemes napi 1 pohár joghurttal vagy kefírrel ilyen módon megtámogatni belülről is a szervezetet!

Az immunrendszer „barátai” az olajos magvak is, mint a tökmag, a lenmag, a diófélék, ugyanis bennük rengeteg nyomelem megtalálható, ami szintén szükséges a védekező-fehérjék működéséhez. Ilyenek a cink és a szelén, amik védik a sejteket a szabadgyökök okozta károsodásoktól.

Akár beköszönt a hideg, akár nem, mindenképpen zárjuk a napot egy csésze teával, de most ne az ízesített fekete teák és a gyümölcsteák közül válogassunk, hanem kóstoljuk meg a különböző ízesítésű zöld teákat. Ezek a teák ugyanis tartalmaznak egy igen erős antioxidáns tulajdonságú, epigallokatechin-gallát nevű vegyületet, ami egyes tanulmányok szerint távol tartja többek között az influenza kórokozóit is.



 



Jó egészséget kívánok!

Kovács Bernadett

Abonett dietetikusa

www.abonett.hu



Névtelen-2



 


ÉRTÉKELD A MUNKÁNKAT EGY LÁJKKAL, ÉS OSZD MEG MÁSOKKAL IS! KÖSZÖNJÜK!