Előző sorozatunkban a jövő tudományáról esett szó. Bebizonyítottuk, hogy a legtöbb gondunk és betegségünk kórokozója a tudomány által szaporított, a médiában terjesztett, hibás tudás. A hibás tudások legkártékonyabbja, hogy küzdjünk betegségeink ellen, mindenáron győzzük le a kórt...
A betegség a legjobb barátunk. Az Élet maga a változás, a betegség a Változásban segít bennünket. Ha megértjük üzenetét, százszor szebben, ezerszer erősebben élhetjük tovább életünket! Miben segít, miben gátol, milyen cél felé vezet? Miben kell változnunk a test, a lélek és a szellem szintjén? Új sorozatunkban ezekre a kérdésekre keressük együtt a választ, és aki keres - talál! (GG)

 

Doktor Popov tornája 1.

Sokféle torna létezik. Sok szakértő állítja, hogy a sok mozgást, hirtelen mozdulatokat tartalmazó torna nem annyira hatékony - másrészt veszélyes is. A keleti tornák, keleti hagyományok idegenek Európában. Itt más a mentalitás. Másrészt, ha olyan gyakorlatot végzel, amit nem értesz, és csak úgy majmolod, annak nem lesz hatása.
A Popov tornában is sok az ismerős elem, mert ő is csak összegyűjtötte, összerakta, megmagyarázta. A magyarázat a lényeg. Ha tudatosan tornázol, ha a tudatod veled együtt tornázik, sokkal hatásosabb lesz. Ez teljes rendszer, amely az egészséghez vezet.
Ha kipróbálod, ha nálad is működik, és ha nálam jobban el tudod mondani, onnantól a tiéd.


Hogy érzed magad? Kérdezik egymást az emberek nap mint nap. Vajon csak gépiesen válaszolunk, vagy képesek vagyunk érezni magunkat? Elfelejtettük ezt a képességünket. Képesek vagyunk rá, csak fel kell eleveníteni. Érezni kell a csigolyáinkat, porcikáinkat. Általában amikor az ember valamilyen tornát kezd végezni, meg akar szabadulni a hátfájástól, gerincfájástól, ízületi fájdalmaktól, belső szervi bajaitól. Ezzel szemben ebben a tornában az a lényeg, hogy képzeld el magadnak azt az állapotot, amit el akarsz érni. Képzeld el a célodat. Mielőtt elindulsz valahova, tudnod kell az úti célodat (az kevésbé érdekes, hogy honnan jöttél). De az nem lehet cél, hogy még boldogabb, még egészségesebb, még gazdagabb legyél. Ha azonban van kedvenc elfoglaltságod, ügyed, vannak szeretteid, barátaid, akkor az egészséges embert kíván. Teljes életet, boldogságot. Nem magadért vagy egészséges. Az egészség nem cél, csak eszköz valami magasztosabb cél elérése érdekében. Ha ezt a gondolatot megérted, akkor ez a te tornád lesz. Ez a gondolkodó emberek tornája. Életfelfogás és életcél nélkül ne is kezdd el.

Ez a torna a lassan járj, tovább érsz elvet is használja, nem ígér azonnali eredményt. Az ókori rómaiak is azt mondták, lassan siess. Ha menet közben állandóan azt kérdezzük magunktól, hogy jó irányba megyünk-e, kevesebbet hibázunk. Ha hibázunk, van időnk javítani. Nem sietünk.
Ha fáj a lábad és csak üldögélsz a tévé előtt, akkor egy egészséges ujj is elég neked a távirányító nyomogatáshoz. Ettől még nem leszel egészséges. Az egészség és az egészség fenntartása munka, mozgás. Ezért kell előre tisztázni, hogy mi is a munka célja.
Más a sportoló egészsége, más a nagymama egészsége. Neked milyen kell pontosan?

Ez a torna arra szolgál, hogy jobb legyen a gerinced, szalagjaid, izmaid állapota és működése és egyben a tudatodat is használd. A fejünk nem csak azért van, hogy együnk vele!
Nem olyan könnyű eldönteni, mit is akarsz. Ha azt akarod, hogy semmid ne fájjon, hogy nyugalom legyen, akkor halott akarsz lenni! A leprás sem érez fájdalmat. Az emberek többnyire nem a haláltól félnek, hanem az élettől. Az élet tele van bánattal, stresszel, fájdalommal, szenvedéssel, de szeretettel, szerelemmel, örömmel is. Biztos, hogy beteg is leszel. Amíg ez téged izgat, addig élsz, és adja az Isten, hogy ezekből minél több legyen, és hogy sokáig élj. De mindez nem magától történik, tenni kell érte, törekedni kell rá. Dolgozni kell érte. Az emberek nem szeretnek dolgozni. Aki dolgozik, az hibázik is. Ami kellemetlen. Az itt leírt torna viszont kellemes, napról napra kellemesebb lesz. Apróbb hibákat elkövetni kötelező azért, hogy mélyebben megértsd az értelmét. A hibákból tanulsz. Ha úgy tornázol, hogy nem ismered a működését, az értelmét, az olyan, mintha az erődben csukott szemmel lövöldöznél. Bárkit eltalálhatsz, még magadat is. Gondold végig. Ez tudatos torna. Tudd, mit csinálsz.

A tudatunkkal gondolkodunk és hibázunk. Amikor az ember erkölcsileg, lelkileg feladja, jön a sérülés. Kibicsaklik a lába, megrándul a nyaka. A Természet a tudatalattink segítségével megpróbálja ellensúlyozni a hibáinkat. Nem gondolkodik azon, hogy ez jó, vagy rossz, csak megkeresi az optimális megoldást. A Harmadik utas orvoslásban a betegség ez a lehetséges legjobb kiút az adott helyzetből, a szervezetünk védekezése, amit mi fel sem fogunk.
Valaki azt várja az orvostól, a kezelésektől, hogy le tudjon hajolni és ki tudjon egyenesedni. A manuál terapeuta bárkit összehajt, a traktor bárkit kiegyenesít, hát nem? A cél az, hogy az ember uralkodjon a saját testén, le tudjon egyedül hajolni, fel tudjon egyenesedni, amikor neki erre van szüksége. Káros lehet a manuál terápia, a masszázs, a fizioterápia, a nyújtás. Hogy miért, ez később kiderül. Nem csak az számít, hogy mit csinálsz, hanem az is, hogyan. Ha tudod, hogy mit akarsz, ha értesz a módszerekhez, akkor szükség esetén használhatod.

Ha valami bajunk van, fáj valamink, elfeledkezünk arról, hogy milyen jól éreztük magunkat, amikor még nem fájt semmink. Minél tovább tart ez az állapot, annál inkább érezzük azt, hogy mindig is fájt a derekunk, a hátunk. Gyakorlatilag elfelejtjük, hogy egészségesek voltunk. A betegségkép belénk ég, az egészség pedig elérhetetlennek tűnik. Sokkal könnyebb elviselni a fizikai fájdalmat, mint elképzelni az egészséget. Ördögi kör. Ebben a körben hiába tornázol, hiába csinálsz bármit is, csak lelassulhatnak a folyamatok, de nem változik meg az irányuk. Irányváltás nélkül nem mész semmire. Ezért is kell az úti célt kijelölni. Talán nem is akartok meggyógyulni, hiszen jó betegnek lenni. Aki egészséges, annak rengeteg terhet kell elviselnie. Aki beteg, azt kímélik, az kíméli magát. Beszalad a patikába, kiváltja a gyógyszereit, bekapja a fájdalomcsillapítót és annyi.
Ez a torna azoknak való, akik nem akarnak elmenekülni a valós élettől, annak összes problémájától. Kételkedjetek abban, amit itt olvastok, hiszen ez a normális, ez a megértés útja. Az a cél, hogy gondolkodjatok, kételkedjetek.

Torna előtt és torna közben lebegjen a szemetek előtt, hogy milyen volt az, amikor egészségesek voltatok, és milyen lesz az, amikor újra egészségesek lesztek. Egészség-kép nélkül nem lehet tornázni. Ez a kép napról napra tisztulni fog, elérhetőbb lesz. Torna közben ne gondoljatok semmilyen betegségre. Örüljetek minden mozdulatnak. Minden mozdulatot tudatosan csináljatok.
Ezt a tornát ahhoz hasonlíthatjuk, amikor a mesében a répát csak a kisegér segítségével lehetett kihúzni. Húzták, húzták, de nem bírták!

Ha tudatosan tornázunk, fel kell készíteni a tudatunkat is. Itt egy kis anatómia.
A mozgató izmaink, azaz a nagy izmaink segítségével tudunk lehajolni, felegyenesedni stb. Ahogyan közeledünk a gerincoszlophoz, egyre több apró izmot találunk (N.B. mélyizmok). Ezek az apró izmok a gerinc motorikus szegmenseit mozgatják. Most jön a legfontosabb momentum. Az emberek nem tesznek különbséget ezen izmok között, pedig egészen más a szerepük.

A nagy izmok mozgatnak, a kis izmok egyrészt fenntartják a gerincoszlop tónusát, másrészt szelektíven képesek elszigetelni, differenciálni a mozgásokat az egyes motorikus csigolyaszegmensekben.

Azaz engedik, vagy korlátozzák a mozgást a gerinc egyes izolált szegmenseinél. Vagyis gátolhatják, vagy akár teljesen blokkolhatják is a mozgást. A többi szegmens kompenzációjának köszönhetően ezt nem is mindig vesszük észre, talán csak egészen jelentéktelen fájdalmat érzünk a gerincben, talán egy kis fáradságot. Viszont ha nagy a lelki, vagy fizikai terhelés, esetleg a hőmérsékletváltozás, akkor ugyanez élesen jelentkezhet. A nagy izmokkal szemben a kis izmok csak kicsi feszültséget hoznak létre, ezért hibás az a tétel, hogy a hátizmok erősítése megelőző megoldás a derékfájdalmakra. Ezek a nagy izmok soha sem segítik a csigolyák megfelelő rögzítésének az erősítését. A súlyemelők a legbetegebb emberek a gerinc szempontjából, pedig milyen erős hátizmaik vannak! A következő lépés annak a megértése, hogy a betegség a szervezet védekező reakciója. A hátfájás, a derékfájás a lehető legjobb kiút az adott helyzetből, hogy ne legyen még rosszabb. A gerincsérv soha nem az egyik pillanatról a másikra alakul ki, az hosszú, figyelmen kívül hagyott folyamat vége. A hátfájással nem harcolni kell, mert ezzel csak erősítjük, hanem meg kell érteni, mi okozza.
De milyen is az egészséges gerincoszlop? (N.B. oroszul a gerincoszlop csengettyűket jelent. Amikor a xilofonon végighúzzuk az ujjunkat, csengettyű-hangok sorozatát halljuk. Minden egyes csigolya egy kis csengő, ami külön is működik, de csak harmonikusan együtt hatásos és szép.) Az egészséges gerincben a csigolyafeszítő kis izmok erősek, hogy megtartsák a csigolyákat, harmonikusan szakaszoltak, és a gerinccel egységes egészet alkotnak.

Hogyan is van ez pontosan? A nagy izmok differenciálás nélkül mozgatnak, de a kis izmok - amelyek minél apróbbak, annál több van belőlük - úgy meg tudják tartani a gerincet, mint valami izomköteget, vagy feszes kígyót. A nagy izmokat általában uraljuk, de a kis izmokat nem. Ez a torna arra irányul, hogy uralkodjunk azon, amink van. Amikor valakinek beáll a dereka, akkor nem tud felegyenesedni, mert nem uralja a kis izmokat. Az az érdekes, hogy a nagy izmok jobban alá vannak rendelve a tudatunknak, mint a kis izmok. Hál ‘Istennek, mert így legalább a kis izmok védenek minket. A tudat csinálja a problémákat, a tudatalatti pedig megoldja őket. Nézzünk egy konkrét gerinc szegmenset, azaz két csigolyát és a köztük levő porckorongot, és ízületet. A porckorong durván rugalmas labdára hasonlít, amelynek a közepe puhább, a közepében van a magja. A porckorongban nincsenek vérerek, táplálása ozmózissal történik. A gerinctest tele van vérrel: ez a csontvelő. Ha mozog a korong, akkor mint a szivacs, magába szívja a nedvességet. A mozgás csökkenésével szép lassan elkezd kiszáradni, ettől évek alatt az ember is egyre alacsonyabb lesz. Fontos tudni, hogy amennyiben egy korong teljesen kiesik az általános mozgásból, azt lehet, hogy észre sem vesszük, hiszen a fölötte és alatta lévő csigolyák ezt kompenzálják. A helytelen testtartás lassan, de biztosan tartósan beteges állapothoz vezet. Ez az egyik oka a csigolyaporc kopásnak (osteochondrosis).

Mi okozhatja az egyik korong munkabeszüntetését? A mozgás a gerincoszlop minden szegmensében (szakaszában) tojás mozgására emlékeztet. Minden irányban mozog.
Mi van, ha valahogy sérül a gerinc? Ezek fontos kérdések. A gerincoszlop minden szakaszát úgy tartják az izmok, ahogyan a munkás tartja a talicskát. Ugyanaz az elv. De mi is az ideggyöki bántalom (radiculitis)? Ez az egyik csigolya elmozdulása. Igen ám, de ott halad a gerincvelő is. A természet (a mi tudatalattink) azonnal észleli a bajt és eldönti, hogy mi a fontosabb: felülírja a tudat parancsát és ne tovább! Még egy kicsi és megsérül a gerincvelő. És ekkor a kis izmok, amelyek hatalmas erőkifejtésre képesek, azért, hogy ne legyen még rosszabb, fixálják a gerincoszlop adott szegmensét. Éles fájdalmat érzünk a hátunkban. Néha, amikor ezek a kis izmok nem képesek ellátni a feladatukat, az egész testünk konfigurációjának megváltoztatásra kényszerülünk. Amikor a gerincvelő védelmébe a nagy izmok is bekapcsolódnak, érezzük, hogy a lábunkba, kezünkbe nyilall a fájdalom. Ha ekkor sikerül helyretenni a csigolyát, akkor minden visszatér a normális mederbe. Itt nemcsak fizikai helyretételről van szó. Lehetőséget kell adni a csigolyának, hogy a többi csigolyával együtt, harmonikusan működjön. A harmonikus működéshez még visszatérünk.
Ha egy csigolya beáll, az olyan erőt jelent, mint a szakadék szélén lógó ember ujjaiban lévő feszültség. Az ágba kapaszkodó ember ujjait nem egyszerű szétfeszíteni.

Fontos tudni, mi is történik, ha egy szegmens tartósan fixálva van.
1.) ez a szegmens kevesebbet dolgozik, a mozgása korlátozottá válik;
2.) a porckorong kevesebb tápanyagot kap;
3.) megkezdődik a sók lerakodása, kinövések kialakulása;
4.) olyan erővel nyomódnak össze a csigolyák, hogy a folyékony mag belenyomódhat a csigolyatestbe, vagy kitüremkedhet a résbe.
Az ember ilyenkor lehajol bekötni a cipőfűzőjét és nem tud felegyenesedni. Az orvos azt mondja, hogy porckorongsérve van. A beteg azt hiszi, hogy a sérvet a lehajlás, vagy valaminek a felemelése okozta. Ez nem így van. A sérve már megvolt, csak nem fájt. A sérv kialakulása hosszadalmas folyamat. Persze ilyenkor nem csak ez az egy hely fáj, hanem a fájdalom több helyen jelentkezik. A csigolyákra úgy kell tekinteni, mint a munkahelyi kollektívára. Aki jól dolgozik, arra még több feladatot osztanak, túlterhelik. Aki nem jól dolgozik, az egyre kevesebb feladatot kap. Egy idő után a túlterhelt szomszédos csigolya is feladja, leáll, beáll. Így terjed a baj.
Amikor ilyenkor a manuál terapeuta, a masszőr, a gyógytornász megpróbálja gyógyítani a gerincet, elég gyakran a meglazult, túlterhelt, kompenzáló csigolya mozgékonysága még nagyobb lesz, ezzel tovább csökkentve a másik, korlátozottan működő, beállt csigolyák mozgékonyságát. És nem hozza meg a kívánt eredményt. Ilyenkor a nyújtások, csavarások, hajlongások még jobban terhelik az így is túlterhelt, meglazult, kompenzáló csigolyákat, a beállt csigolyákra pedig nem is hatnak. Semmi jó nem sül ki ebből, hiába nyújtózkodsz, hajlongasz, erősítesz, csak súlyosbítod a bajt.
(N.B. A kompenzáló csigolyák meglazultak, mert sokkal nagyobb kitérésben kell elmozdulniuk, hiszen a köztük levő csigolya méretét át kell hidalni.)
Mi itt olyan tornát ajánlunk, ahol minden csigolya harmonikusan, nem a másik rovására működik, dolgozik. Ezt a tornát lehet a manuál terápiai beavatkozás előtt és után is végezni. A manuálterápia is lehet jó, vagy rossz, attól függően, hogy ki a terapeuta. Ha a terapeuta képes a leblokkolt csigolyákon dolgozni, anélkül, hogy a kompenzáló csigolyákat tovább terhelné, akkor ő jó terapeuta.

Van még itt egy másik anatómia érdekesség is. Sokan gondolják, hogy a testünk csontokból, izmokból, inakból, idegekből, erekből, szervekből, stb. áll. A valóságban van még egy nagyon fontos, mintegy önszerveződő, funkcionális, az idegrendszerre sokban hasonlító egész rendszer, a fasciák (izomhártyák) rendszere. Ha a testből minden sejtet kivennénk és csak az izomhártyák maradnának, akkor mesésen szép, pókhálószerű fraktálstruktúrát látnánk, amilyent csak a számítógép képernyőjén szoktunk látni képernyővédőként. Ha bárhol megérintjük, megváltoztatjuk, változik az egész. Ez a szerkezet tartja egyben és védi a testet.
Minden izmon láthatjuk a vékony hártyákat. Ez a szerkezet a tudat igen mély rétegeinek van alárendelve. Központja a rekeszizom. (N.B. Ez egy másik szögből világítja meg a légzés szabályozó szerepét. Ezért mondják, hogy a rekeszizommal lélegezzünk.) A belső szerveket ezek a hártyák rögzítik a test elülső falához és a hátgerinchez. Ha elmozdul egy csigolya, az kihat a hozzá kötött szervre és fordítva, a szerv változása kihat a csigolyára. A gerincet gyógyítva a belső szerveket is gyógyítjuk.

Ennek a tornának nem az a célja, hogy hajlékony légy, hanem az, hogy minden egyes csigolyád harmonikusan vegyen részt a mozdulataidban, mozgásodban. A tornának két eredménye van: egyrészt csökkenti a kompenzáló csigolyák szupermozgékonyságát azáltal, hogy hagyja őket kicsit pihenni; másrészt a leblokkolt csigolya blokkját folyamatosan feloldja.
Az ember megérzi az izmok, porckorongok, ízületek, inak örömét. Hiszen ezek is örülnek, ha egészségesek! Hálásak a csigolyák, ha levetted róluk a terhet és átadtad egy részét a leblokkolt csigolyának. Persze ez lassú csigolya-felszabadító munka. Az a cél, és az a fontos, hogy minden egyes csigolyád és az egész gerincoszlopod harmonikusan működjön.
Bármennyi idős is légy, a gerincoszlopod képes a leggyorsabban regenerálódni. (N.B. az Országos Gerincgyógyászati központ szakértői szerint harminc éves kor után sajnálatos módon beindul a porckorong kiszáradása. És annyi!) Hajlékony leszel. Mennyire? Ezt már te döntöd el. Annyira, amennyire ez neked szükséges. Hogyan lehet a „gyenge' csigolyákat munkára ösztökélni, és újra elosztani a terhelést? Akárcsak a munkahelyi kollektívában. A dolgos embert nem kell ösztökélni, de a lustát igen. Ami nem egyszerű. Erre jó ez a torna. Folytatjuk
Youtube: DocPopov videók.
Rengeteg videó van a legkülönbözőbb gyakorlatokkal. Sajnos orosz nyelvű a szöveg!

Kelt Budapesten, az Úr 2012. évében, Jégbontó havában


Bartha Ferenc
mérnök
MAG közösség

ÉRTÉKELD A MUNKÁNKAT, HA TETSZETT A BEJEGYZÉS OSZD MEG MÁSOKKAL IS!