Napi 3-4 csésze kávé, vagy ennek megfelelő koffein bevitele a szervezetbe jelentősen csökkentheti az időskori elbutulást a nőknél. A Wisconsin-Milwaukee Egyetemen viszonylag nagy számú- mintegy 6500, 65 év feletti - nőn végzett tíz évig tartó vizsgálat-sorozatot, ahol a rendszeres állapotfelmérés mellett a kognitív képességüket is vizsgálták.

Általuk bizonyította újra a kutatás, hogy a kávé (tea, kóla) jó hatással van az agyra, segít távol tartani a kognitív hanyatlást. A tíz év követési idő alatt valamennyi résztvevőnél évente kognitív felmérést végeztek, ez alatt az idő alatt 388 nőnél állapították meg a demenciát (elbutulást) vagy a kognitív romlás valamilyen más formáját.

Senior lady blowing her hot coffee

Azok a nők, akik nagyobb mennyiségű koffeint (261 milligrammot vagy többet) fogyasztottak napi rendszerességgel, szemben azokkal, akik nagyon keveset (64 milligrammot naponta vagy ennél is kevesebbet) 36 százalékkal csökkentették kockázatukat a kognitív romlás valószínűsége terén. (A 261 milligramm koffein egyenlő három csésze kávéval vagy öt-hat csésze fekete teával.)

A kutatók azt mondják, kutatásuk alapján lehetetlen megállapítani a direkt összefüggést a koffein-bevitel és a demencia-kockázat között, és nem is általánosíthatók az eredmények a férfiakra. Mégis, úgy vélik, a koffein hatásának megértéséhez egy lépéssel közelebb jutottak, ebbe az irányba kell folytatni a kutatást.

A kutatók szerint a koffein lehetséges hatását az adenozin A2A receptorok blokkolásával éri el, amelyeknek működése tévessé válhat normális öregedésnél is és a korral összefüggő mentális megbetegedéseknél is. Az A2A receptorokat sokan kutatják, a kognitív hanyatlás visszafordításának lehetőségét látva benne. Voltak olyan kutatások, amelyek kimutatták, hogy ezeket a receptorokat blokkolva, visszafordítható az Alzheimer-kór és más idegrendszeri rendellenesség is – állatkísérletekben.

ÉRTÉKELD A MUNKÁNKAT, HA TETSZETT A BEJEGYZÉS OSZD MEG MÁSOKKAL IS!