kenyerA fogyás-hízás témában az egyik legsarkalatosabb kérdés, hizlal-e a kenyér, valóban ki kell-e iktatnunk az étrendből, ahogy sok divatdiéta javasolná.

A valóság azonban az, hogy szervezetünk elsődleges energiaforrása a szénhidrát, a napi összes energiaszükségletünk 50-55%-át kell(ene) fedeznünk szénhidrátokból…csak nem mindegy, milyen forrásokból tesszük ezt! Sokan abban a tévhitben élnek, hogy a kenyér és a péksütemények fogyasztása tilos, mert ezek hízlalnak leginkább, ezért ki is iktatják őket az étrendjükből.



Tény, hogy a fehér (finom) lisztből készült kenyerek, pékáruk előállításánál a búzaszem belső részét használják fel, így a feldolgozás során a gabonaszemről eltávolítják a csíra és a héj részét. Ez pedig azt jelenti, hogy az alapvetően értékes gabonaszem vitamin és ásványi anyag tartalmának nagy része elveszik, a rosttartalomról nem is beszélve.



kenyer2A finomított lisztből készült termékeket érdemes kihagyni, ugyanis a keményítő a rostok hiányában a szervezetben viszonylag hamar feldolgozásra kerül. Ezért a magas Glikémiás Indexszel rendelkező élelmiszerek közé kell, hogy soroljuk őket. Ez azt jelenti, hogy gyorsabban emelik a vércukorszintet (a rosthiány miatt) ám a vércukorszint hamar leesik, farkaséhség-érzet kíséretében. A teljes kiőrlésű lisztből készült kenyeret, péksüteményt, gabonamagokat azonban érdemes naponta többször fogyasztani. Az ilyen típusú kenyerek energiatartalmának nagy részét összetett szénhidrátok képezik. Tartalmaznak még növényi fehérjéket, ásványi anyagokat és vitaminokat is nagy mennyiségben. Jelentős rosttartalmuknak köszönhetően számos területen gyakorolnak jótékony hatást szervezetünkre.



A teljes kiőrlésű kenyérfélék mindennapi fogyasztása tehát nemhogy hízlal, hanem kimondottan javasolt, és az egészséges táplálkozás alapját kell, hogy képezze.

Napjainkban szerencsére elég széles a paletta a boltok polcain teljes kiőrlésű kenyerekből, mindenki az ízlésének és a pénztárcájának megfelelőt válassza, lehet az Graham, rozs, korpás, sokmagvas, tönkölybúza, lenmaggal, búzacsírával dúsított variáció is, a lényeg, hogy sok rostot tartalmazzon. Ezek a típusú kenyerek állagra töményebbek, a színükön látszik, hogy valóban teljes kiőrlésű lisztből készültek. Gyakori gond a kereskedelemben előforduló kenyerek esetében, hogy csak a címke tájékoztat (VAGY SEM) a kenyér beltartalmát illetően. Ezért javaslom, a vásárlás során azokat a készítményeket részesítse előnyben, melyek az Ön számára megfelelő tájékoztatást nyújtanak (kalória, rost, szénhidrát, fehérje tartalom) lásd pl. az Abonett termékek.



kenyer3



A korszerű, egészséges táplálkozási igényeknek megfelelően Magyarországon az Abonett is törekszik arra, hogy termékeivel megkönnyítse az egészségtudatos fogyasztók mindennapjait. Az extrudált kenyerek ugyanis teljes kiőrlésű lisztből, kíméletes technológiával előállított termékek, amelyek jól felhasználhatóak egy-egy kisétkezés alkalmával, vagy akár a főétkezésekhez is a hagyományos teljes kiőrlésű kenyér alternatívájaként.

Előnye:

• nem kell a szeleteléssel sem bajlódni, csak rákenni/ rátenni a feltétet, a zöldségeket, beborítani egy másik szelettel és készen is van a szendvics,

• kisétkezésként fogyasztható önmagában is vagy gyümölccsel, egy pohár kefírrel, joghurttal vagy friss salátával is,

• fel lehet tölteni a kamrát vele,

• nem penészedik,

• nem morzsálódik a szeleteléskor,

• bármikor elővehető a szekrényből.

• Ezen kívül nem tartalmaz semmiféle tartósítószert és színezéket, ami sajnos a mai kenyerekben elég sűrűn előfordul.

A változatosságról is könnyű gondoskodni Abonettel, ugyanis összesen 8 féle, különböző ízű extrudált kenyérből válogathatunk a finomabbnál finomabb szendvicsek készítéséhez.



Kovács Bernadett

Abonett dietetikusa



kenyer4



 



 



 



www.abonett.hu



 


(̶◉͛‿◉̶) Értékeld a munkánkat, ha tetszett oszd meg!