Köztudott, hogy a látáshoz fényre van szükségünk. A fény biológiai, úgynevezett láthatatlan hatásai azonban már korántsem ennyire ismertek, holott a napfény szabályozza szervezetünk alvás-ébrenlét ritmusát, energetizál, pozitív hatással van az immunrendszerünkre és a lelkiállapotunkra. Ezért a téli időszakban, amikor jelentősen lecsökken a napfényes órák száma, különösen fontos, hogy pótoljuk a fényt. A fényterápia korszerű eszközeivel ezt ma már az otthonunkban és a munkahelyünkön is meg tudjuk tenni. Koczó Leventével, a SomnoCenter Alvásdiagnosztikai Központ vezetőjével beszélgettünk.



- Milyen következményei vannak a fényhiánynak?

- Szervezetünk alvás-ébrenlét ciklusát, az úgynevezett cirkadián ritmust elsősorban a napfény befolyásolja. Amikor a szemünket nem éri fény, az agyban lévő tobozmirigy által termelt melatonin nevű hormon szintje megemelkedik. Ennek következtében elálmosodunk, és a szervezetünk felkészül az éjszakai pihenésre. Ha nem kellő mennyiségben, vagy rendszertelenül éri szervezetünket a napfény, belső biológiai ritmusunk elcsúszik a tényleges alvás-ébrenlétünktől, s nem akkor leszünk álmosak, amikor aludni szeretnénk. Amennyiben ez huzamosabb ideig fennáll, szervezetünk nem tud regenerálódni, s mi egyre fáradtabban ébredünk, ami egy idő után alvászavarhoz vezet. Az alvászavar pedig jelentősen megnöveli a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát.

- A téli depresszió is a fény hiányával függ össze?

- Feltétlenül, hiszen ha a sötétség hatására termelődő melatonin hormon szintje tartósan magas marad, és az ezzel járó álmosság, levertség, kedvetlenség állandósul, a negatív kedélyállapot az arra érzékenyeknél szezonális, vagy más néven téli depresszióvá alakulhat.

- Hogyan biztosíthatjuk a szervezetünk egészséges működéséhez szükséges fénymennyiséget?

- Ha nem áll módunkban rendszeresen élvezni a napsütés áldásos hatásait, a napfény pótlására legalkalmasabb módszer a fényterápia. Ehhez egy különleges kék fénytartományt is tartalmazó, speciális lámpa szükséges. A fényterápia során a szakorvos által meghatározott fényerősséggel az előírt ideig történő kezelés pótolja a napsütést, megakadályozza a téli depresszió kialakulását, helyreállítja az alvás-ébrenlét ritmusát, és számos további jótékony élettani hatását tapasztalhatjuk meg.  

- Vannak további felhasználási lehetőségei a fényterápiának?

- A fényterápia különösen jótékony hatású a több műszakban dolgozók esetében is, akik a speciális fénypótlás segítségével sokkal könnyebben tudják hozzászoktatni szervezetüket az aktuális műszak követelményeihez. Aki például nehezen tud ébren maradni, ha a munka megkezdése előtt 30 percig használja a fényterápiás eszközt, könnyűszerrel tud alkalmazkodni az új munkarendhez. Ráadásul mivel a kisméretű készüléket magával is viheti, ha újra elálmosodna, 15 percben megismételheti a kezelést.

- Sokaknak jelent problémát, hogy miután tévénézés közben elalszanak, nehezen tudnak újra elaludni az ágyban.

- Aki rendszeresen ezzel a problémával, s ebből fakadóan alvászavarral szembesül, a fényterápiás lámpa 30 perces tévénézés közbeni használatával tovább tud ébren maradni, amikor pedig lefekszik, könnyebben alszik majd el. Ez különösen jellemző az idősebbekre.

- A fényterápia abban az esetben is használható, ha valaki több időzónán utazik keresztül?

- Természetesen, hiszen használatával beállíthatjuk belső óránkat az utazási cél időzónájához. Aki például nyugati irányba kíván utazni, az utazás megkezdése előtt 2-3 napig minden este, legalább 30 percen keresztül használja a fényterápiás eszközt, lehetőleg egyre későbbi időpontban. Az új időzónához így lépésről-lépésre tud alkalmazkodni, s szervezetének biológiai óráját kényelmesen tudja egyre későbbre állítani. Ha ellentétes irányba, keletre utazunk, reggelente egyre korábban kell a fényterápiát ugyanilyen módon alkalmazni.   

 



Fülöp Mónika



fenyterapia



 


(̶◉͛‿◉̶) Értékeld a munkánkat, ha tetszett oszd meg!