A superfoodok vagy szuperételek azok az élelmiszerek, amelyekről tudósok egy csoportja cáfolhatatlanul megállapítja, hogy csak jó hatásokkal rendelkezik, fogyasztása kétségek nélkül ajánlható. Mind csupa energiabomba, nem hizlal, stb. A lista egyelőre elég rövid, kb. 20–25 tétel van rajta (eper, avokádó, stb), de azért ahhoz elég, hogy külön szakácskönyveket és étteremláncot lehessen rá alapozni. Ráadásul egy-egy felkapottabb termék ára a csillagos egekbe szökik.

Ezeket a terméseket, termékeket már régóta használja az emberiség a népi gyógyászatban. Könnyen beszerezhetők, többségüket hazánkban is termesztik. Természetesen legegészségesebb a friss, bio termék, így nagyon ajánljuk a házi termesztésüket. Mivel többségük nagyon olcsó, rendszeres (mindennapos) fogyasztásuk különösen ajánlott.

Alma – magas antioxidánsok, aminosavak, kálium, pektin tartalma. Enzimjei segítik és gyorsítják az emésztést – így remek fogyókúrára. Pektin tartalma csökkenti a koleszterin szintet, alacsony a glikémiás indexe állandósítja a vércukor szintet.

Brokkoli – a zöldségek szupersztárja, tele van vitaminokkal és ásványi anyagokkal (C-vitamin, karotin, kalcium, kálium, vas stb). Rákellenes, különösen gyomorrák sejteket támad meg. Gyomorfekélyre is remek gyógyír. Rendszeres fogyasztása megelőzi a szívbetegségek kialakulását is.

Cékla – nagyon gazdag antioxi-ánsokban (flavonoid, karotenoid), és egyéb ásványi anyagokban (szilícium, kálium, folsav) Méregtelenítő, hangulatjavító, vérképző. Bőrbetegségekre is hatásos.

Dió – gazdag Omega-3 esszenciális zsírsavakban, vitaminokban, fehérjében, magnéziumban és kalciumban. Évszázadok óta használjuk a diófa termését, kérgét, levelét gyógyírként. A diólevélből készült tea kiváló gyomor- és bélhurut, hasmenés ellen, továbbá tisztító és fertőtlenítő hatással rendelkezik. A dióbél fogyasztása erősíti az idegeket, az immunrendszert, serkenti az emésztést, stabilizálja a hormonháztartást, csökkenti a szív és érrendszeri betegségek kialakulását.

Fokhagyma – tartalmaz A-, B- és C-vitaminokat, flavonoidokat és sok ásványi anyagot (pl szelén, mangán, réz, kalcium, cink, vas). Gátolja az érelmeszesedést, segít bél- és gyomor problémákon, továbbá vérnyomás-  és koleszterin csökkentő, serkenti a szívműködést, erősíti az immunrendszert. Baktériumellenes, gombaellenes hatása is számottevő.

Hajdina – az egyik legrégibb és legegészségesebb gabona. Nagyon gazdag aminosavakban, fehérjéje redukálja és stabilizálja a vércukrot, így különösen ajánlott cukorbetegeknek. Csökkenti a magas vérnyomást és magas koleszterin szintet- gyógynövényteaként is hatásos.

Joghurt – gazdag fehérje, B-vitamin és kalcium tartalma mellett az élőflórás, probiotikus joghurt és kefir segítik a gyomor enzimek optimális működését. Lactobacillus és bifidobaktériumok védik a bélrendszert, leküzdik az antibiotikumok hatását, segítenek az IBS, gyomorfekély, bélrák, laktózérzékenység, candida, ekcéma megelőzésében és tünetein. Segít a fogyásban is.

Kakaó – a kakaó már évszá­zadok óta a mexikóiak egyik gyógyszere. Antioxidáns, antidepresszáns, hangulatjavító vegyületeket tartalmaz. Rákellenes, csökkenti a koleszterin szintet. Azonban magas zsírtartalma miatt mérsékelt fogyasztása ajánlott – továbbá csakis a magas kakaó tartalmú csokoládé vagy kakaópor egészséges (minimum 70 %-os)!

Méz – B1-, B2-, B3-, B5-, C-vitaminokat és számos ásványi anyagot is tartalmaz. Baktériumellenes anyagokkal rendelkezik, fertőzött sebek tisztítására is használják (különösen a Manuka mézet). Javítja az emésztést, segít a fogyókúrában (!), erősíti az immunrendszert, szabályozza a vérnyomást, hangulatjavító.  A tápanyagokkal nem rendelkező cukrot érdemes mézzel helyettesíteni.

Paradicsom – magas a vitamin és ásványi anyag tartalma: B1-, B2-, C-,  A- vitamin, kálium, magnézium, kalcium, karitin, foszfor, vas stb. Rendszeres fogyasztása megelőzi a rákosodást, főleg a prosztatát. Vér- és májtisztító, külsőleg is gyógyít. Bőrproblémákra nagyon jó gyógyír, magas likopin antioxidáns tartalma védi (és gyógyítja) a bőrt a nap által okozott égés ellen, továbbá csökkenti a ráncosodást. Főzve nem veszít tápanyagaiból annyit, mint a többi zöldség, sőt melegítés során a likopin tartalma felszabadul!

Sárgarépa – gazdag vitaminokban (A-, B-, C-, K- vitamin) és ásványi anyagokban (kálium, magnézium, króm, kalcium), különösen magas a bétakarotin tartalma, amelyet a szervezet A-vitaminná alakít át. Megelőzi a daganatos betegségeket, erősíti az immunrendszert, erősíti a látást, méregteleníti a májat, serkenti a bél működését.

Spenót – kimondottan magas A-, B-, C-  és E-vitaminnal rendelkezik. Serkenti az emésztést, szabályozza a vérnyomást. Legalább 13 flavonoidot tartalmaz, amely rákellenes antioxidáns. Gyulladáscsökkentő, folsav- és vastartalma miatt különösen ajánlott gyerekek, kismamák, menstruáló nők és vegetáriánusok számára. K-vitamin tartalma védelmet nyújt csontritkulás ellen is.

Sütőtök – remek beta-karotin forrás, gazdag A-, B-, C-, E-vitaminokban, kálium, foszfor, réz, mangán, vas tartalma is jelentős. Antioxidánsai rákellenesek, erősítik az immunrendszert, gátolják a rákos, keringési betegségek kialakulását. A tökmag gazdag omega-3 zsírsavakban.

Tea – mind a fekete mind a zöld tea gazdag antioxidánsokban. A zöld tea különösen magas ECGC antioxidánsban, amely megakadályozza a rákos sejtek terjedését. Napi 1-2 bögre zöld tea erősíti az immunrendszert.

Zabpehely – rostokban gazdag, amely segíti a bélműködést, béltisztítást. Csökkenti a vércukor- és koleszterin szintet, antioxidánsai védik az ér- és szívrendszert. Magas szelén tartalma nem csupán védelmet nyújt rák ellen (különösen mell- és bélrák), de asztmán is segít. Ideális reggeli vagy sütemény-alap.

 

 

 

 

 

 

 

(̶◉͛‿◉̶) Értékeld a munkánkat, ha tetszett oszd meg!