Huszonöt évet alszunk át életünk során. Mégsem fordítunk kellő figyelmet a jó alvásra, pedig az, egészségünk egyik alapfeltétele. A pihentető alvás hiányában kialakuló alvászavar ma már népbetegségnek számít, noha úgy a megelőzésre, mint a kezelésre van lehetőség!



A közhiedelemmel ellentétben, az alvás nem passzív, hanem aktív állapot az ébrenlétek között, mely során szervezetünkben létfontosságú folyamatok zajlanak: ilyenkor termelődik számos fontos hormon – például a növekedésért felelős –, regenerálódik, gyógyul a szervezet és az agyunk feldolgozza, szelektálja, illetve rögzíti a nap eseményeit.  Ha az alvás valamilyen oknál fogva – stressz, betegségek – folyamatosan zavart szenved, alvászavar alakulhat ki. Az egyik leggyakoribb alvászavar az alvásfüggő légzészavar, aminek velejárója a hangos a horkolás, de majdnem ilyen gyakori a fogcsikorgatás, az álmatlanság és a nyugtalan-lábszindróma.



A jó alvás fél egészség

A jó alvás fél egészség – hangzik az Alvásdiagnosztikai és Terápiás Világszövetség (World Association of Sleep Medicine) által ez évben hatodik alkalommal megrendezésre kerülő Alvás Világnap jelszava. A március 15-i nemzetközi esemény üzenete hazánkban is egyre aktuálisabb, hiszen a magyar lakosság több mint fele küzd valamilyen alvászavarral. Ha tartósan nem tudjuk kialudni magunkat, levertté, fáradttá, ingerlékennyé válunk, amit koncentrációs és döntési nehézségek, a problémamegoldó képesség csökkenése, a szexuális érdeklődés elveszítése, sőt depresszió is követhet. Ha a tünetek közül bármelyik 30 napnál tovább fennáll, mindenképpen alvásszakértő orvoshoz kell fordulni!

Alváscentrumok

Az alvásközpontok szakemberei az alapos kikérdezést követően meghatározzák az elvégzendő vizsgálatokat, és előfordul, hogy a pácienst pszichológushoz, pszichiáterhez vagy más szakorvoshoz irányítják. A speciális, kellemetlenséggel nem járó alvásdiagnosztikai vizsgálatok némelyike otthonunkban is elvégezhető, s a teljes alvásvizsgálathoz is csupán egy éjszakát szükséges az alvásközpontban tölteni. Utóbbi során az alvó emberre helyezett elektródák segítségével – többek között a légzés, a szívfrekvencia és az agyi tevékenység egyidejű vizsgálatával - elkülönítik az alvásbetegségeket, az eredmények ismeretében pedig meghatározzák a megfelelő terápiát.



Fülöp Monika

Forrás: Családi lap



Névtelen-21



 



Tippek a jó alvásért:

- Mivel az alvás tanult folyamat is, törekedjen arra, hogy minden este ugyanabban az időpontban tudjon lefeküdni!

- Ne közvetlenül a munkából dőljön az ágyba, hanem lefekvés előtt hagyjon időt a szervezetének, hogy alkalmazkodjon az éjszakai ritmushoz.

- Szellőztessen ki, mielőtt aludni tér, és a hálószoba hőmérséklete ne legyen több 18-20 Celsius-foknál.

- Az ideális keménységű matrac és a jó minőségű ágynemű is elengedhetetlen feltétele a pihentető alvásnak.

- A vacsorát célszerű úgy időzíteni, hogy elfogyasztása után még legyen elég ideje a szervezetnek az emésztésre – különösen kerülendők ilyenkor a zsíros ételek, mert ezek feldolgozásához sokkal több időre van szükség.

- Az esti órákban már ne fogyasszon koffein tartalmú italokat és egyéb élénkítő hatású ételeket (például kakaót, étcsokoládét).

- A rendszeres esti rítusok – megnyugtató zene, könyv, meditáció, ima - kialakításával jelentősen megkönnyíthető az elalvás.

- Közvetlenül lefekvés előtt ne nézzen tévét, ne olvasson vagy hallgasson felzaklató tartalmú műveket, és ami még fontosabb: ne aludjon el bekapcsolt televízió, rádió, számítógép mellett!



 


ÉRTÉKELD A MUNKÁNKAT EGY LÁJKKAL, ÉS OSZD MEG MÁSOKKAL IS! KÖSZÖNJÜK!