Tavasszal mozgásba lendül a természet. Ilyenkor leginkább a máj meridiánját kell erősítenünk, méregtelenítenünk, s ezáltal formás külsőt nyerhetünk. A Hagyományos Kínai Orvoslás (TCM) elve szerint egészségünk védelme érdekében 3 alapvető irányt kell követnünk. Az első alapelv a tápanyagok pótlása. A fogyókúra időszakában is rendszeresen fogyasszon teljes értékű ételeket, proteinben, aminosavban és nyomelemben gazdag élelmiszert. Az egyhangú étrend – hiába csekély mennyiségű – nem indítja be a zsírbontási folyamatokat, hiszen a zsíranyagcseréhez szükséges nyomelemek nem jutnak be szervezetünkbe. Tavasszal zöld színbe borul a természet, s a máj meridiánra is jótékony hatással vannak a zöld táplálékok. Fontos tápanyag a klorofill, amely a növények zöld színéért felelős.



Klinikai vizsgálatok alapján sok elhízott ember szenved pajzsmirigy alulműködéstől. Az emberi szervezet az idő múlásával könnyen túlsúlyossá válik. A legújabb kutatási eredmények kimutatták, hogy a túlzott cukor-, só- és zsírbevitel megzavarja a nyirokkeringést is. A kor előrehaladtával egészségünk védelmének érdekében pótolnunk kell a vitaminokat, enzimeket, ásványi anyagokat. A második hangsúlyos irányelv, hogy biztosítsuk szerveink harmonikus működését, tápláljuk a meridiánokat, a belső energiacsatornákat. Őrizzük meg elménk vitalitását, hormonháztartásunk egyensúlyát.

A harmadik alapelv a méregtelenítés. A TCM a méregtelenítéshez sorolja a kilégzést, a vizelet kiválasztást, a székletürítést, valamint a meridiánok méregtelenítését. Az utóbbi megvalósulása azért lényeges, hogy az energia akadálymentesen tudjon áramolni a szervezet csatornáiban. Ha figyelmet fordítunk arra, hogy bélrendszerünket megtisztítsuk a felhalmozódott salakanyagoktól, úgy elősegítjük a fogyókúra eredményességét és mindez jó hatással van egészségünkre, fiatalságunk megőrzésére.

Egy gyakorlott fogyókúrázó számára ismert, hogy a teltségérzet kialakulását a rostbevitel növelésével érhetjük el. Azt már kevesebben tudják, hogy léteznek úgynevezett oldhatatlan rostok (pl. gabonafélékben, alma héjában), illetve oldható rostok (inulin, glükomannán – leggyakrabban az ördögnyelv nevű növényből vonják ki), melyek folyadék hatására kocsonyás, zselés kolloidot képeznek. Az oldható rostok duzzadóképessége rendkívül jó, melynek feltétele a sok folyadék fogyasztása. Ahogy keresztülhaladnak az emésztőrendszeren, szinte „átsimogatják”, ápolják a bélrendszer hámfelületét, egyensúlyban tartva a bélflórát. A felszívódást követően kedvező biokémiai hatást ér el a zsírral és a koleszterinnel. A vércukorszint normalizálása is lényeges, melyhez ideális megoldás a megfelelő króm bevitel biztosítása.

Egy kínai mondás szerint „A jó evésnél még jobb a jó alvás”. A megfelelő mennyiségű és minőségű alvás meghatározó jelentőséggel bír. A TCM felfogása szerint az alvás során harmonizálja szervezetünk a vér és a „qi” egyensúlyát, energiát gyűjt és eltávolítja a méreganyagokat, vagyis regenerálja a szervek működését. A szépség és a fiatalosság megőrzése miatt is fontos a pihentető alvás.

A hagyományos kínai természetfilozófia elmélete szerint az alvás az este 11 és éjjel 1 óra közötti idősávban különösen fontos, ugyanis ilyenkor a leghatékonyabb a szervezet energiafelvevő képessége. Ha fogyókúránk hatékonyságát növelni szeretnénk, a megfelelő pihenésre is oda kell figyelnünk, ezért javasolt este 11 óra előtt ágyba kerülni.

Életmódunk szerves részét kellene képeznie az ideális testsúly megőrzésére való törekvésnek. Az emberek többsége azonnali módszereket szeretne, ám sokszor a rövid sikert ismételt, sok esetben nagyobb súlygyarapodás követi. Fogjuk fel a fogyókúrát hosszútávú életmód változtatásnak, melyhez türelem és kitartás szükséges, hisz így érhetünk el maradandó súlycsökkenést, így őrizhetjük meg egészségünket. Fogyasszunk gyógynövényeket, legyen erőnk a diéta betartásához és ne feledkezzünk meg a testmozgásról sem!

Jó egészséget!



További hasznos tanácsokat olvashat a zold ujsag 2015 marc 2015.2.24 weboldalon.


(̶◉͛‿◉̶) Értékeld a munkánkat, ha tetszett oszd meg!