Névtelen-15Manapság természetes, hogy a nagybevásárlásokat hipermarketben bonyolítjuk le, hiszen ott széles a választék, mindent egy helyen megvehetünk. Mégis gyakori vád, hogy ezek az áruházak, egyáltalán a nagy méretű intézmények jelentős mértékben terhelik a környezetet is. Az alábbi cikkben szeretnénk bemutatni azokat az újszerű, zöld megoldásokat, amelyeket hazánk egyik vezető hipermarket lánca, az Auchan Magyarország Kft. másfél évtizede sikerrel alkalmaz környezetterhelése csökkentésére, és az egészséges táplálkozás népszerűsítésére.



Gyakran vásárol hipermarketben? Sokan szeretnek mindent egy helyen megvenni a heti, vagy havi nagybevásárlás során. Sokan azonban nem vehetnek meg bármilyen terméket betegségük, esetleg allergiájuk miatt, ezért az Auchan áruházaiban mindent megtesznek azért, hogy folyamatosan színesítsék a termékpalettát, gondolva az ételallergiában szenvedőkre, a cukorbetegekre, vagy éppen a glutén-, esetleg laktóz érzékenyekre. Ezek az úgynevezett funkcionális, vagy „mentes” termékek manapság is kevés helyen szerezhetők be, és jellemzően magasabb az áruk, ezért hasznos, ha a hétvégi nagybevásárlás során a többi termékkel együtt megvásárolhatjuk, alacsony áron. Ugyanígy speciális igény alakult ki a hozzáadott cukrot nem tartalmazó, esetleg csökkentett transzzsírsav tartalmú, vagy a bio élelmiszerek iránt, egyre többen keresik ezeket a termékeket.



Pénztárcabarát megoldásokat nem csak a speciális termékek terén kínál az Auchan, a legkedveltebb termékeket is alacsony áron kínálja: 2005-ben indította el az áruházlánc az ún. Diszkont Pont osztályt, ahol a legkülönfélébb élelmiszerek jó minőségben, de megfelelő ár-érték arányban kaphatóak. 2011 óta már hazánk valamennyi Auchan áruházában megtalálható a Diszkont Pont, amely 2012-ben 7 új áruházban is megjelent a Cora integrációval, 2013 tavaszán pedig minden áruházban a Kimért termékek osztályával bővült. A Kimért termékek osztály áruház méretétől függően 200- 500 különböző termékkel működik, és a főbb élelmiszerek minél jobb ár-érték arányú bemutatását tűzte ki célul. Így többek között rizs-félék, tészták, gabonák, fűszerek, reggeliző termékek, teák, kávék, cukorkák, gumicukorkák, csokoládék közül válogathatnak azok, akik speciális mennyiséget, akár csak néhány szemet szeretnének vásárolni belőlük. Így azok a vásárlók, akik egyszemélyes háztartásban, vagy éppen nagycsaládban élnek is pontosan a szükséges mennyiséget tudják megvásárolni, se többet, se kevesebbet – így csökkenthető a pazarlás, a kidobott étel mennyisége, és a pénztárcákban is több marad. A termékek kiválasztásánál a magyar beszállítók előnyt élveznek, így az itt kapható termékek is a hazai gazdaságot erősítik.



A sokoldalú élelmiszerválaszték mellett a környezetterhelés csökkentése is fontos törekvés az áruházláncok részéről, amibe gyakran vásárlóikat is bevonják, ahogyan az Auchan esetében is történt a Zöld pénztárakra való átálláskor. A vásárlók először az áruház közösségi oldalán szavazhattak az ingyenes zacskók kivonásáról, majd a kísérleti időszakban ajándékba kapták a környezetbarát anyagból készült táskákat, amelyeket elhasználódásuk után a pénztáraknál ingyenesen ki is cseréltek számukra. A Zöld pénztárak, a szelektív hulladékgyűjtő szigetek és a visszaváltható alumíniumdoboz automaták pozitív fogadtatása alapján úgy tűnik, hogy a vásárlók is egyre környezettudatosabban gondolkodnak, odafigyelnek környezetükre a nagybevásárlás során is. Éppen ezért az áruházlánc törekszik arra, hogy az egészségbarát élelmiszerekhez hasonlóan más termékeiket is környezet- és ezáltal egészségtudatosabbra formálják, mint például az energiatakarékos izzók, és a gazdaságosabb csomagolás esetében. Az izzókról, és a fenntartható fejlődéssel kapcsolatos egyéb tanácsokról, tippekről a vásárlók az Auchan saját, 2010-ben indult, ismeretterjesztő weboldalán, a tudatauchan.hu-n kaphatnak bővebb információkat.



Természetesen maga az áruházlánc is arra törekszik, hogy minél inkább csökkentse ökológiai lábnyomát, ezért néhány éve gazdaságosabbá alakította két áruházának energiafelhasználását. Az áruházakban ugyanis a mélyhűtött termékek, a hús, a tejtermékek, és egyéb friss áruk hűtését külön gépészettel rendelkező technológiai hűtőrendszerrel végzik, az ún. aggregát csoportok működése során hulladékhő keletkezik. A fejlesztésekkel viszont a felszabaduló hőmennyiséget sikerült meleg víz előállítására, valamint a fűtési rendszerek kiegészítő üzemeltetésére használni, amivel az áruházlánc széndioxid-kibocsátás csökkentése közel évi 600 tonna lett, ami évi 2600 fa elültetésével egyenértékű.



A tervezett fejlesztések és bővítések várhatóan a jövőben is folytatódnak, hogy még zöldebbé válhassanak hazánk Auchan áruházai, és vásárlóként még több egészséges, hazai gyártótól származó élelmiszer közül válogathassunk.



 


ÉRTÉKELD A MUNKÁNKAT EGY LÁJKKAL, ÉS OSZD MEG MÁSOKKAL IS! KÖSZÖNJÜK!