Maximum ennyi szaloncukrot egyen a gyerek!

A karácsony hagyományos és elmaradhatatlan édessége a szaloncukor, melyből ezernyiféle fellelhető az üzletekben. Ízük, csomagolásuk színe más és más, de egy közös mégis van bennük: a gyerekek imádják!

Ám a finom szaloncukrokkal ok cukrot visznek be azonban a szervezetükbe, ezért szülőként nagyon fontos figyelemmel követni a fogyasztás mennyiségét.

Ha túl sok szaloncukor fogy, az nemcsak a gyomornak árt meg, és nem is csak a fogakat roncsolja, de sajnos hizlal is. Ezenkívül növelheti egy majdani cukorbetegség kockázatát, hiszen a túlzott cukorfogyasztás leterheli a hasnyálmirigy működését, túl magas inzulinkiválasztásra készteti, ami a cukorbetegség előszobája.

18 hónapos kor alatt semmi esetre sem kapjon cukrot a gyerek! A gyomra, bélrendszere nincs felkészülve arra, hogy ilyesmivel megbirkózzon, nem beszélve arról, hogy a szaloncukor a lórúgásnyi mennyiségű cukron túl rengeteg adalékanyagot is tartalmaz, amivel a kicsi szervezetének óriási kihívás megbirkózni.
Minél inkább érdemes kitolni a szaloncukor - és egyáltalán az édesség - kóstoltatását. Noha a hozzátáplálási ajánlás szerint édesség - például csokoládé - két-három éves kortól adható, a mértékletesség elengedhetetlen. Szaloncukorból egy-egy szem legyen a maximum, és szülőként fontos figyelni annak összetételére is. Amit a gyerek fogyaszt, mindenképp legyen jó minőségű, ismert gyártó terméke, ezen felül ne tartalmazzon édesítőszert. 

Hány szem szaloncukrot ehet a gyerek?

Életkoronként más-más mennyiségű maximális napi cukorbevitelt fogalmaz meg a WHO - Egészségügyi Világszervezet. Eszerint a napi hozzáadott cukorbevitel ne haladja meg a teljes kalóriabevitel 10, optimális esetben 5%-át.

Fontos tudni, hogy a cukorbevitel nemcsak az édességet vagy a kanalazott kristálycukrot jelenti: élelmiszerekben, üdítőkben, gyümölcsjoghurtban, édes, főtt ételekben, tehát számos ételben van cukor, amit számításba kell venni, mint szervezetbe bevitt cukrot. A WHO életkorokra bontja, mennyi legyen a maximális napi cukorbevitel a gyerekek esetében. Ezt a mozgás mennyisége, a gyerek egészségi állapota, neme és testsúlya is befolyásolja, így aztán irányadóként értelmezendő.

  • 1-3 éves korban a napi maximális bevitt cukormennyiség 14-16 gramm.
  • 4-6 év: 16-21 gramm.
  • 7-10 év: 21-30 gramm.
  • 11-14 év: 25-34 gramm.
  • 15-18 év: 19-34 gramm.

A fenti megadott mennyiséget szem előtt tartva kell a gyerek napi maximális szaloncukor-mennyiségét is számolni. Ízétől is függ, de általában egy szem szaloncukor - 9-10 gramm - körülbelül 50%-a szénhidrát - körülbelül 5 gramm -, mely csaknem egészében cukor, tehát szemenként 5 gramm cukor kerül ártó szénhidrátként a gyerek szervezetébe. Kisgyerekeknél hároméves korig legjobb kerülni, de a napi egy szem legyen a maximum, és a későbbiekben is érdemes tartani ezt az egy-két szemes limitet. Forrás

(̶◉͛‿◉̶) Értékeld a munkánkat, ha tetszett oszd meg!