Tévhit, hogy a zsírok csak árthatnak! A zsír fontos energiát adó táplálék. Ezen felül jelentős szerepe van a testhőmérséklet szabályozásában, sőt elengedhetetlen a zsírban oldódó vitaminok felszívódásához is.

[caption id='attachment_1556' align='alignleft' width='300']
Rengeteg állati eredetű telített zsírt illetve transzzsírokat is tartalmazó élelmiszert
fogyasztunk
[/caption]

Ennek ellenére nem mindegy milyen és mennyi zsírt fogyasztunk, hiszen egyes típusú zsírok túlzott bevitele könnyen egészségügyi problémák forrásává válhat. Ugyanakkor megfelelő módon és mennyiségben fogyasztva kifejezetten előnyös szervezetünk számára.
Magyarországon nem éppen optimális a lakosság zsírfogyasztása. Elsődleges zsírforrásaink a húsok, pástétomok és szalonnák. Népszerűek még a sütemények, édes tészták és a különféle pékáruk. Ezt követi a vaj és margarin, valamint a tejtermékek, és csak ezután következnek a sorban a zöldségek és a halak.
A felsorolásból kitűnik, hogy olyan ételeket fogyasztunk, melyek rengeteg állati eredetű telített zsírt illetve transzzsírokat is tartalmaznak.
A telített zsírok energiát adnak, de ezen kívül nincs túl sok hasznos szerepük, ezért fogyasztásuk mértékkel javasolt elkerülendő az elhízást illetve a magas koleszterinszint kialakulását.
A mesterséges zsírok a transzzsírok az eltarthatóság megnövelése érdekében kerültek előtérbe, illetve azért mert előállításuk olcsó.
A megnövekedett szavatossági időért nagy árat fizetünk, mivel ezeket a „hidrogenizált” zsírokat szervezetünk nem képes hasznosítani. Viszont sejtjeinkbe, szöveteinkbe könnyen beépülve fokozzák a hasznos többszörösen telítetlen zsírok hiányát, ezáltal is segítve a szívbetegségek kialakulását.
Táplálkozási szempontból a telítetlen zsírok értékesek. A növényi eredetű többszörösen telítetlen omega-6, omega-9 illetve a halak húsában nagy mennyiségben található omega-3 zsírsavak könnyen hozzáférhetőek és változatos étrenddel fogyasztásuk megoldott. (Rendszeres zöldség- és gyümölcsfogyasztás, olajos magvak, hidegen préselt növényi olajak stb.)
Azonban az omega-3 zsírsav, két összetevője az EPA és DHA, beviteléhez szükséges étrendünkbe rendszeresen beiktatunk tengeri halakat is.
Az EPA és DHA hiányára vezethető vissza számos gyulladásos típusú egészségügyi probléma, illetve a szív- és érrendszeri megbetegedések többsége.
Ezek az omega-3 zsírsavak képesek ellensúlyozni a túlzott telített és transzzsír fogyasztás negatív élettani hatásait is.
Étrendünk lehetőség szerint rendszeresen tartalmazzon halételeket, vagy amennyiben ez nehezen megoldható, akkor biztonságos halolaj készítmény lehet a megoldás.
ÉRTÉKELD A MUNKÁNKAT EGY LÁJKKAL, ÉS OSZD MEG MÁSOKKAL IS! KÖSZÖNJÜK!