Ez a pillekönnyű műremek a természet csúcstalálmánya

Gondolták volna, hogy a galamb egyetlen evezőtollán a tollszár mindkét oldalából 500 ágacska indul ki, melyek mindegyike ismét szétágazik 550 felé? Ez egyetlen toll esetében 275.000 ágacskát jelent! A hattyúnak 25.000 db, a kacsának 12.000, a sirálynak 6.000 tolla van.

A tollazatnak sokféle követelménynek kell megfelelni: szilárdság, könnyű súly, hajlékonyság, gondozhatóság, párnásság, hőszigetelés, vízállóság, optimális aerodinamikai forma és megújulási képesség.

A 9000 madárfaj mindegyikének megvan a jellegzetes tollazata, egyedi szárnyformával, íveléssel, kinézettel. Egy szárnyban minimum hatféle tolltípus van: karevezők, kézevezők, nagy- közepes- kis-szárnyfedők és a fiókszárny. Van másfél méteres kardforma, széles és keskeny, derékszögben hajló lécforma, kerek lapátforma, sarlóforma stb. - szabványos madárszárny nem létezik. A tollak száma a madár nagysága szerint változik. A kolibrinek 1000, a hattyúnak 2500 fedőtolla van. Ez utóbbi 80%-a a nyakat borítja. A tollak száma a nagy testű vízimadarakon több, az erdei futómadarakon kevesebb. Ugyanazon madáron télen több van, mint nyáron.

Az áramlástannal foglalkozó tudósok még ma sem tudják elemezni, hogy hogyan változtatják a madárszárnyak alakjukat és helyzetüket a különböző légáramlatokban.

Hihetetlenül összetett az az információátviteli rendszer, amely lehetővé teszi a szárnydinamika és az agyműködés pontos összehangolását. Az izmokban és az ízületekben lévő mérő-érzékelő szervek szünet nélkül elemzik a helyzetet, és továbbítják az információt a központi idegrendszernek. Onnan érkeznek aztán az izmok mozgatását, a szárnyak döntését és a tollak kiterjesztését vezérlő parancsok.

A madarak repülése az egyik leglenyűgözőbb mozgási technika. Néhány gramm zsír felhasználásával akár tengereken is átkelnek. A rubinnyakú kolibri mindössze 4 grammos, és minden évben kb. 800 km-es távolságot tesz meg a saját erejéből, hisz Észak-Amerikában él és Közép-Amerikában telel át. A Golf-áramlat fölött átröpülve, megállás nélkül, siklás és vitorlázás nélkül száll. Másodpercenként 50 szárnycsapás mellett ez egy 18 órás út során 3,24 millió szárnycsapást jelent megszakítás nélkül. Ehhez két gramm zsírt használ fel. Ez aztán az optimális energiafelhasználás!

Hazai költöző madaraink testsúlyuk felét használják fel a két nap során, amíg megállás nélkül átrepülik a Szaharát. Tökéletes a navigációs képességük is, hiszen tökéletes pontossággal visszatalálnak költőhelyükre akár több ezer kilométeres távolságból is.
A madártoll a madár bőrén ún. pásztákban helyezkedik el, nem egyenletes elosztásban. A leghosszabb, legerősebb felépítésű tollak a szárnyakon a repülést szolgáló kéz- és karevezők, valamint a farok kormánytollai. A testet kívülről borító tollakat kontúrtollaknak nevezzük. Ezek határozzák meg a madár külső formáját. Alattuk több-kevesebb laza szerkezetű pihetoll található, amelyek igen jó hőszigetelők. Főleg a madár hasán, mellén fejlődik sok pihetoll.

A tollak festéket tartalmazhatnak, és ez adja a madár színét. Gyakoriak a fémes színek is amelyek színjátszók. A madarak a színüket változtatni nem tudják, legfeljebb a vedlések alkalmával öltenek más színű tollruhát.

(̶◉͛‿◉̶) Értékeld a munkánkat, ha tetszett oszd meg!